Közeledik a november és már javában folyik a kampány a kötelező gépjármű felelőségbiztosítások kapcsán.
Nem csak a biztosító-váltások időszakára tekintettel teszünk közzé egy sorozatot, a kötelező gépjármű felelősségbiztosításokkal kapcsolatban, hanem talán napi használatra is. Bár, inkább ne kelljen naponta tájékozódni a biztosítással, netán károkozással kapcsolatos szabályokról...
Mi a kötelező biztosítás?
A kötelező felelősségbiztosítás célja, hogy a gépjárművel okozott károk
- a károkozó fizetőképességétől függetlenül – megtérüljenek. Minden
magyarországi telephelyű gépjármű üzembentartója köteles a gépjármű üzemeltetése során okozott károk fedezetére felelősségbiztosítási szerződést kötni, és a szerződést folyamatos díjfizetéssel hatályban tartani.
Ha nem lenne kötelező a kötelező, akkor pereskedések ezrei kezdődnének meg azonnal, hiszen a legkisebb vita esetén is ki lenne az, aki elismerné saját hibáját és önerőből megtéríteni a vétlen fél kárát. Éppen ezért adónak, vagy valami szükséges rossznak sem szabad tekinteni a kötelező biztosítást.
A kötelező biztosítás a károsult és a károkozó érdekeit egyaránt szolgálja: a károsult követelése attól függetlenül megtérül, hogy a balesetet okozó gépjármű üzembentartója képes-e vagy hajlandó-e a kártérítést megfizetni; ugyanakkor a biztosítás védi a károkozót is, hiszen a biztosítási díj ellenében
a biztosító átvállalja tőle az okozott kár teljes vagy részleges megtérítését.
Míg korábban a kötelező biztosítás díja a benzin árába volt építve, a
piac folyamatos liberalizációját követően ma már szabadáras a termék,
és több mint egy tucat biztosító kínálja a kötelező biztosítási termékét.
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást 2009. december 31-ig
kormányrendelet szabályozta, amelynek helyébe 2010. január 1-étől
egy új törvény lépett.
Az új törvény számos helyen módosította a korábbi kormányrendelet.
Érdemes már most foglalkozni a kötelező biztosítás 2011-es változásokkal, mert a módosítások alapjaiban változtatják meg a kötelező biztosítás díjszámítását. A változtatások oka, hogy a gépjárművek egyre kisebb hengerűrtartalom mellett nagy teljesítménnyel bírnak, a nagy teljesítmény pedig nagyobb veszélyt jelent. A kötelező biztosítás 2011-es év várhatóan sok új kérdést vet majd fel, de egy, szinte biztosnak látszik, 2011-ben rekord számú átkötés várható!
A legfontosabb változások a kötelező biztosítás rendszerében
Megváltozott a gépjárművek besorolási módja
2011-től az eddigi hengerűrtartalmú besorolást a teljesítmény alapú besorolás váltja. Az autósok az elmúlt években megszokták, hogy a biztosítók a kötelező biztosítás díját több szempont alapján különböző kategóriák szerint határozzák meg. Az egyik ilyen tényező maga a gépjármű,
pontosabban hogy milyen márkájú és hengerűrtartalmú autó van a
birtokunkban.
Fontos változás! 2011 évre a biztosítók hengerűrtartalom helyett
teljesítmény alapján fogják besorolni a gépjárműveket. A teljesítmény
alapú besorolás a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) esetén
azért csúszik 2011-re, mivel a biztosítóknak minden év október 30-án
kell közzétenni a következő évi díjakat, és az új besorolás szerinti díjak
kiszámítására nem maradt elég idejük 2010-ben.
A teljesítmény alapú besorolást bevezetését a korszerűbb motorok bevezetésével indokolják, mivel alacsonyabb hengerűrtartalom mellett manapság nagyobb teljesítményre képesek a motorok, mint korábban. A
módosítások szerint a nagyobb teljesítmény nagyobb veszéllyel jár, ami nagyobb vagy több kárhoz vezethet a kötelező biztosításban, vélik a szakemberek.
Táblázatban foglaltuk össze a személygépjármű kategóriákat:
2010. évi KGFB kategóriák 2011. évi KGFB kategóriák
hengerűrtartalom (ccm3) szerint teljesítmény (kW) szerint
0-850 0-37
851-1.150 38-50
1.151-1.500 51-70
1.501-2.000 71-100
2.001-3.000 101-180
3.000+ 180+
1 Le = 0,735 kW 1 kW = 1,36 Le
Egyes vélemények szerint a teljesítmény alapú változásra a „kis
biztosítók” nincsenek felkészülve, nem rendelkeznek megfelelő információval, ezért a hibázás elkerülése végett a díjakat felfelé fogják kerekíteni.
Más vélemények szerint zökkenőmentes lesz az átállás, viszont
előfordulhatnak olyan szélsőséges esetek majd, hogy ugyanannak az
ügyfélnek ugyanarra a gépjárműjére kalkulált kötelező díjak között
akár több százezer forintos eltérések lesznek.
(folyt. köv.)
TYB