Alig egy hete haladtunk Budakeszi irányába az elméletileg leggyorsabb úton, az M0-ás autópályán (?). Több mint 10 éve épült az első (Déli) szakasza, mely a balesetveszélyességéről hírhedt el. A "nullás" minden kormány számára egy igazán látványos innovatív beruházást jelentett, megynyerve ezzel sok választópolgár bizalmát, főként a leglakottabb településen közlekedőkét. A "nullás" ma már több mint közlekedés-infrastruktúra, több mint egy műtárgy. Politikai eszközzé vált, melynek jobbá és jobbá tételével igyekszik bizonyítani az aktuális hatalom, hogy képes kezelni az országon áthaladó tranzitforgalmat a nyugati országok mintájára. Bármi áron.
Az első (Déli) szakasz megépítése az M5 és M1 autóályák között, lényegében tehermentesítette Budapest úthálózatát, hisz ezzel elkerülhetővé vált az Üllői út és a Petőfi-híd szükségszerű igénybevétele. A konstrukció megalkotásának forgalom-technikai színvonala, azonban elmaradt a korszakváltó ötlet jelentőségétől. Az iszonyatosan sok baleset - melyet a szűk keresztmetszet és a fizikailag el nem választott forgalmi sávok generáltak - cselekvésre késztette a felelős döntéshozókat és betonelemekkel választották el a 2x2 forgalmi sávot. Az "állatorvosi ló" szinte valamennyi nyavalyáját magán hordozó elkerülő szakaszt, évről-évre újabb és újabb forgalomtechnikai eszközökkel igyekeznek biztonságosabbá, járhatóbbá tenni.
Legutóbb arról kaptunk hírt, hogy a szakaszt fixen telepített traffipax-szokkal védik a gyorshajtókkal és az általuk okozott balesetekkel szemben. A 80 km/h.-s sebességkorlátozás betartatására hivatott mérőeszközök az úttest feletti konzolokon kerültek elhelyezésre, azonban nem hivatalos információk szerint - vélhetően anyagi korlátok miatt - nem mindegyik "dobozban" vannak mérőeszközök és csupán a belső sávokban közlekedők sebességét mérik, majd szankcionálják. Érdemes figyelni minden átívelő konzolnál, mert néhány esetében nem szemből történik a felvétel elkészítése, hanem a távolodó gépjármű sebességét rögzítik a konzol másik - haladási irányból nem látható - oldaláról.
A szerencsétlen szakasz helyzetét egyébként továbbrontotta a keleti szektor 2008. évben történt átadása, mely szinte elviselhetetlen szintű forgalmat generált. Egyetlen megoldás maradt, az eredeti tervekben is megcélzott 2x3 sávossá bővítés.
Nos, ennek lehettünk tanúi a múlt héten. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által koordinált beruházás 2012-re, a felújításra szoruló régi burkolat felújítása pedig 2013-ra várható.
Ma hogy is néz ki az M0-ás? Íme a szakaszok leírása és a várható fejlesztések sora.
Déli szektor
Az M0 autóút legrégebbi szakasza, amely leállósáv nélkül 2x2 forgalmi sávval rendelkezik, az M1-es autópályát köti össze az M5-ös autópályával. Átadásakor a forgalmi irányokat csak záróvonal választotta el egymástól, ezért a gyakori és súlyos kimenetelű balesetek miatt 1999. és 2003. között betonelemekből álló terelőfal épült az út közepén. Ennek nagy szerepe van abban, hogy a korábban „halálútnak” nevezett szakasz ma az autópályákhoz viszonyítva is kedvező baleseti mutatókkal rendelkezik. A rendkívül nagy forgalom és a leállósáv hiánya miatt azonban egy kisebb baleset, vagy egy műszaki hibás jármű is több kilométeres, hosszantartó torlódást tud okozni, ami a térség úthálózatának többi elemére is kihat.
Az M0 autóút déli szektorában található csomópontok:
- M1 autópálya (1. kmsz.)
- Törökbálint-bevásárlóközpont (2. kmsz.)
- M7 autópálya (4. kmsz.)
- 7. sz. főút (9. kmsz.)
- M6 autópálya (11. kmsz.), átadása 2008. szeptember
- Nagytétény (12. kmsz.)
- 6 .sz. főút (14. kmsz.)
- Halásztelek (16. kmsz.)
- Szigetszentmiklós, Csepel (19. kmsz.)
- 51. sz. főút (24. kmsz)
- 5. sz. főút, Soroksár (26. kmsz.)
- M5 autópálya (29. kmsz.)
A szakaszon két komplex pihenőhely található üzemanyag vásárlási, illetve étkezési lehetőséggel:
- 6. kmsz. Annahegyi pihenőhely
- 19. kmsz. Csepeli pihenőhely
Dél-keleti szektor
Az M0 autóút ezen része, amelyet 2005-ben adtak át a forgalomnak, az M5-ös autópálya gyáli csomópontjától a 4. sz. autóútig tart (a Ferihegyi repülőtér a 4. sz. autóúti csomóponton keresztül érhető el). A 2x2 forgalmi sávos autóúton leállósáv is épült, illetve a későbbi 2x3 sávra történő bővítéshez is elegendő hely található az elválasztó sávban. Az útpálya várható nagy forgalomnak jobban ellenálló betonburkolattal épült meg.
A dél-keleti szektor déli szektorral való összeköttetése jelenleg az M5-ös autópályán keresztül biztosított (ehhez az M5-ös autópályán mintegy 4 km-t kell autózni a gyáli és soroksári csomópontok között). A közvetlen összeköttetés (az 51. számú főút és az M5-ös autópálya közötti szakasz), amely lehetővé teszi a folyamatos haladást az M0-ás autóúton, a déli szektor bővítésével egy időben készül el.
A szakasz két közbenső, elsősorban helyi igényeket kiszolgáló csomóponttal rendelkezik a 34. és 36. km-szelvénynél, a 37. km. szelvényben pedig egy komplex pihenőhely épült (Alacska).
Keleti szektor
A 4. sz. autóút és az M3-as autópálya közötti szakaszt 2008. szeptemberében adták át a forgalomnak. A betonburkolatú pályán irányonként két forgalmi sáv és leállósáv áll a járművek rendelkezésére. A szakasz átadásával lehetőség nyílt arra, hogy az M1-es és az M3-as autópályák közötti tranzit forgalom elkerülhesse a fővárost.
A keleti szektor csomópontjai:
- 42. jelű 4. sz. autóúti csomópont
- 45. jelű Ecseri csomópont
- 48. jelű 31. sz. főúti csomópont Rákoskeresztúrnál
- 52. jelű csomópont Pécel és Rákoscsaba között
- 54. jelű csomópont a későbbi M31 autópálya csomópontja
- 56. jelű csomópont Nagytarcsa és Rákosliget között
- 58. jelű csomópont Cinkotánál
- 60. jelű 3. sz. főúti csomópont Kistarcsánál
- 65. jelű csomópont Csömör és Rákosszentmihály között
- 69. jelű M3 autópálya csomópont
A szakaszon pihenőhely nem épült.
Északi szektor
Az M0-ás autóút ezen része a korábban 2/B és 2/A autóút néven ismert szakaszokat köti össze a 2008. szeptemberében átadott Megyeri-híddal. Az északi szektor – és ezzel az M0 autóút – Budakalásznál, a 11. sz. főútnál végződik.
A szakasz csomópontjai:
- 70. jelű Fótnál
- 72 jelű M2 autóúti csomópont
- 73. jelű csomópont Dunakeszi és Káposztásmegyer között
- 75. jelű 2 főúti csomópont Dunakeszi és Újpest között
Nyugati szektor
A szakasz egyelőre még csak a „tervezőasztalokon létezik”. A 11. és 10. sz. főút közötti pályarész átadása 2015-re, a 10. sz. főút és az M1-es autópálya közötti szakasz átadása pedig csak ezt követően várható. (Forrás : www.autopalya.hu )
Szóval a fővárost elkerülő "autópályánk" egyfajta "magyar narancsként" létezik, de talán egyszercsak megépül, működik és betölti a tőlünk nyugatabbra már régen felismert szerepét. Legalábbis remélem... főleg, hogy megérem...
TYB