Egyre többen csatlakoznak az ÁAK Zrt. közlekedésbiztonsági kampányához: cél a KRESZ módosítása
Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. február elején indított közlekedésbiztonsági kampányához egyre több szakmai és civil szervezet csatlakozik. A szakemberek mind egyetértenek abban, hogy csökkenteni kell a leállósávon történő balesetek számát, amelyek a legtöbb esetben figyelmetlenségből és felelőtlenségből következnek be. Az ÁAK kezdeményezéséhez csatlakozott már többek között az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság, a Magyar Autóklub, az Országos Mentőszolgálat, de a téma iránt magánszemélyek is aktívan érdeklődnek. Mindezek ellenére egy új, rendkívül veszélyes szokás kezd kialakulni a kamionsofőrök körében.
„Van Magyarországon 5 négyzetkilométernyi terület, ahol a túlélési esély mindössze 20 perc.” – Ezzel a társadalmi célú reklámmal vette kezdetét néhány héttel ezelőtt az ÁAK legújabb közlekedésbiztonsági kampánya. A társaság a riasztó számokkal a leállósáv veszélyeire, valamint a helytelen és sokszor felelőtlen használatára kívánja felhívni a figyelmet. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. kiemelt feladatának tekinti, hogy a kezelésében lévő úthálózaton javuljon a közlekedésbiztonsági helyzet, csökkenjen a balesetek száma és pozitív irányba változzon a vezetési kultúra. Ennek elérésében jelentős szerepet játszhatna az is, ha az autópályák záróvonallal leválasztott sávja egy új, kifejezőbb, a terület valódi funkciójára jobban utaló nevet kaphatna.
A leállósáv „átkereszteléséhez” KRESZ-módosítás szükséges, ugyanakkor már több szakmai szervezet is jelezte, hogy támogatja az ÁAK kezdeményezését. Kiss Csaba rendőr alezredes, azORFK-OBB főtitkárának álláspontja szerint „a leállósáv elnevezése sokak számára megtévesztő lehet. Ha vészsávnak hívnánk, sokkal egyértelműbb lenne, mire is való, hiszen a leállósávon csak műszaki hibás, vagy forgalom ellenőrzést, útfenntartást, úttisztítást, valamint műszaki mentést végző jármű állhat meg.” Az Állami Autópálya Kezelő szakembereinek véleménye szerint találóbb elnevezés lehetne az üzemi sáv vagy a vészsáv kifejezések is, de nyitottak minden olyan javaslatra, ami hatékonyabban szolgálhatja a terület valódi feladatát.
A kampányhoz ugyancsak elsők között csatlakozott az Országos Mentőszolgálat Mentőmotoros Szolgálata is, akik tapasztalatból tudják, miért olyan veszélyes a leállósávon tartózkodni, hiszen a beavatkozási területükön elsőként szoktak kiérni az ott bekövetkezett balesetekhez. Egy-egy autópályán történő súlyos baleset során a túlélés esélye nagyban függ attól, hogy mennyi idő alatt érnek a helyszínre a mentőorvosok, ezért kiemelten fontos, hogy a leállósáv minden esetben, még egy baleset vagy torlódás esetén is szabad maradjon és a dugóba került autósok ne állják el, ne lassítsák a mentőjárművek útját.
Az akciót maguk az autósok is támogatják. A legnagyobb autós egyesület, a Magyar Autóklub készséggel állt az ÁAK kampánya mellé, mert számukra is elsődleges a biztonságos közlekedés megteremtése. A Magyar Autóklub, mint a terület legjelentősebb társadalmi szervezete, hosszú évtizedek óta szervez tanfolyamokat, felvilágosító kampányokat a gyerekek és felnőttek részére egyaránt, hogy fejlődjön a magyar közlekedéskultúra és kialakuljon a felelős vezetés magatartása.
A kezdeményezéssel a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium is egyetért, továbbá a szakmai szervezetek mellett nagyon sok civil megkeresés és javaslat is érkezik az ÁAK-hoz. Mindemellett a szakemberek örömmel fogadták és a kampány sikerének tartják, hogy a legnagyobb közösségi portálon, a facebook oldalán egy önálló mini kampány is elindult.