Népbutítás? A kontroll hiánya? Esetleg tényleg itt tart a közösségi kommunikáció? Ezek a kérdések merülnek fel bennem nap, mint nap a Facebook közösségi oldalon felbukkanó aktuális üzeneteket olvasva. A legutóbbi általam csak virtuális környezetszennyezésnek, vagy a produktumot illetően cyber-szemétnek nevezett jelenség egy mellrák elleni kampányra hivatkozással fertőzi, elsősorban a fialatalabb korosztály gyengébb nemű képviselőit.
"Elköltözöm Londonba 21 hónapra." - olvasom az egyik új üzenetet és az azt követő sorozatos értetlenkedést az ismerősök részéről. Kíváncsi vagyok és keresem a hasonló bejegyzéseket, hátha magyarázatra bukkanok. Nem jutok előbbre, így szétnézek a világhálón. Az igazság megdöbbent. Tényleg létezik ilyen alacsonyszintű figyelemfelhívás? Ráadásul egy nemesnek is tekinthető cél - mellrák elleni kampány - érdekében? Sajnos, igen. Persze, elsősorban azért, mert vannak, akik továbbterjesztik a "fertőzést". Teleszemetelik azt a közösségi oldalt, ahol nagyon sokan "találkoznak" nap, mint nap távol élő ismerőseikkel, barátaikkal. Ott, ahol szórakoztató történéseket osztanak meg egymás között, esetleg komoly problémákra hívják fel a figyelmet.
Egyébként korántsem a reklám érdekében, de beszúrok egy "hivatalos" magyarázatot az újabb őrületről.
"Gyerünk, hölgyek, ismét mellrák elleni kampány hónap van. Talán mindannyian emlékeztek arra a kampányra, amikor a melltartótok színe és az, hogy hol hagyjuk a táskáinkat volt az állapotunk (itt a facebook-on). Ez annyira széles körben terjedt el, hogy még a hírekben is megemlítették, és az állapotok folyamatos változása rengeteg ember figyelmét felhívta a problémára. Ne mondjátok el a férfiaknak, hogy mit jelent az állpototok! Másold be ezt az üzenetet és küld el minden nőnemű ismerősödnek hogy megláthassuk, tudunk e ismét olyan hangosak lenni, mint tavaly. Most a születésnapunkat használjuk fel hozzá. Írd ki állapotodnak, hogy" Elköltözök (születésed hónapja) -ba (születésed napja) hónapra. Pl: febr.14-én született: Elköltözök Londonba 14 hónapra. Kulcs a a hónapokhoz: Január:Mexico, Február: London, Március: Miami, Április: Dominikai Köztársaság, Május: Franciaország, Június: Szentpétervár, Július: Ausztria, Augusztus: Németország, Szeptember: Hollandia, Október: Amszterdam, November: Las Vegas, December: Kolumbia".
Nem hiszem, hogy egyedül vagyok azzal, hogy nem csak a trágár írások, hanem a - spamek után - az ilyen típusú járványok megelőzése és megszakítása is komoly eredmény lenne a cybertér megtisztítása érdekében.
"Öreg vagyok már ehhez"- mondják fiatal barátaim és lehűtenek a háborgásomban. Én csak visszakérdezek: " Szerintetek normális dolog egy ilyen kezdeményezéshez tevőlegesen csatlakozni?"
Van egy gyanúm. Nincs az a népszerűség, melyet ne lehetne és kellene növelni. Talán a közösségi oldal hazai "felügyelői" sem gondolják ezt másként és a hazai viszonyoknak megfelelő szintű kampányokkal próbálják elérni a látogatottság növekedését. Mindegy, hogy mit, csak beszéljenek róluk. Nyilván ez a cél, amerikai mintára. Úgy látszik, hogy Magyarországon remek táptalaja van ennek a módszernek. Továbbsüllyesztve az egyébként sem túl magas szintű közösségi kommunikációt, a közbeszéd általános szintjét. Persze, csak szerintem...
TYB