A KÖZÉP-TISZA-VIDÉKI VÍZÜGYI IGAZGATÓSÁG ELLENŐRZÉSE -
Befejezte az Állami Számvevőszék a Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság 2011–2014 közötti időszakra kiterjedő pénzügyi és vagyongazdálkodása szabályszerűségének ellenőrzését. Az ellenőrzés megállapította, hogy a KÖTIVIZIG a belső kontrollrendszert kisebb hiányosságok ellenére megfelelően kialakította és működtette, vagyongazdálkodása szabályszerű volt. A pénzügyi gazdálkodás területén tártak fel hiányosságokat a számvevők.
A KÖTIVIZIG a Kormány által kijelölt vízügyi igazgatási szerv, amelyet vízügyi területi feladatok ellátására hoztak létre. Működését Jász-Nagykun-Szolnok, Pest, Heves, Bács-Kiskun, Békés, Csongrád és Borsod-Abaúj-Zemplén megye területét érintően látja el. Önállóan működő és gazdálkodó központi költségvetési szerv. Az irányító szervi feladatokat 2011. december 31-ig a Vidékfejlesztési Minisztérium, 2012. január 1-jétől a Belügyminisztérium, a középirányító szervi feladatokat 2012-től az Országos Vízügyi Főigazgatóság látta el. A KÖTIVIZIG vagyona a 2011. évi 20,8 milliárd Ft-ról a 2014. év végére 33,4 milliárd Ft-ra emelkedett. Az ellenőrzött időszakban az Intézmény gazdálkodási feladatait ellátó szervezetére a stabilitás volt jellemző.
Az irányító szervek a jogszabályi előírásoknak megfelelően látták el az alapítói joggyakorlással kapcsolatos feladataikat. Az ellenőrzött időszak alatt azonban az Intézmény hatályos alapító okiratai és szervezeti és működési szabályzatai között nem volt meg folyamatosan az összhang. A 2014. szeptember 10-én hatályba helyezett alapító okiratot sem követte a szervezeti és működési szabályzat módosítása, így abban nem jelentek meg az Intézmény alapfeladataiban történt változások. Az irányító szervek részéről a közfeladatok ellátására vonatkozó, az erőforrásokkal való szabályszerű gazdálkodáshoz szükséges követelményeket érvényesítették, számon kérték és 2011. év kivételével ellenőrizték. Az erőforrásokkal való hatékony gazdálkodáshoz szükséges követelményeket azonban nem érvényesítették, így nem is kérték számon és nem ellenőrizték. A kontrollkörnyezet kialakítása szabályszerű volt. Az Intézmény a kockázatelemzés során felmérte és meghatározta a tevékenységében, gazdálkodásában rejlő kockázatokat, azonban az intézkedések teljesítésének folyamatos nyomon követési módját nem rögzítették. Az Intézmény intézkedett az integritás szemlélet érvényesítése érdekében.
Az Intézmény pénzügyi gazdálkodása tekintetében az ellenőrzés megállapította, hogy a 2011. év kivételével a teljesített bevétel elmaradt a módosított bevételi előirányzattól. A kiadási előirányzatok felhasználása során az Intézmény a kiadási előirányzatokat nem lépte túl. Az Intézménynél a bevételi előirányzatok teljesítése és a kiadási előirányzatai felhasználása nem volt szabályszerű, a kapcsolódó gazdálkodási jogkörök gyakorlása nem működött megfelelően. Hiányosságok 2011-ben a rendszeres, nem rendszeres és külső személyi juttatásoknál, 2012–2014 között a rendszeres és külső személyi juttatások esetében voltak. Az előirányzatok megállapítása, a bevételi és kiadási előirányzatok módosítása szabályszerű volt, az előirányzat felhasználáshoz kapcsolódó évközi korlátozó intézkedéseket végrehajtották, a befizetési kötelezettségeket teljesítették, az előirányzat maradvány megállapítása, felhasználása szabályszerű volt. Az Intézmény vagyongazdálkodása szabályszerű volt, azonban a vagyonkezelési szerződést módosítása után nem foglalták egységes szerkezetbe. Az Intézmény eleget tett a vagyonkezelési szerződésben előírt értékmegőrzési, állagmegóvási kötelezettségének. A vagyonelemek elidegenítése, hasznosítása a jogszabályok és a belső szabályzatok előírásainak összességében megfelelt, azonban hiányosság volt, hogy az Intézmény irodahelyiségek bérbeadásakor nem győződött meg a bérbeadási folyamat során az átláthatóság követelményének érvényesüléséről.
Az ÁSZ a belügyminiszternek és a KÖTIVIZIG igazgatójának fogalmazott meg javaslatokat, amelyre 30 napon belül intézkedési tervet kell készítenie.