Ahogyan azt megírtuk, nagy lakossági felháborodást váltott ki, hogy a négyes út építkezése kapcsán több, az út túloldalán élő lakos nem tudja Abonyt biztonságos és normális körülmények közt megközeéíteni. Ezzel kapcsolatban küldtem el a kérdéseimet a NIF Zrt-nek, melyekre Hideg András kommunikációs igazgató válaszolt. Közeményét változtatás nélkül, teljes terjedelmében teszem közzé. Előzmény cikkünk IDE kattintva olvasható.
Az Ön által említett probléma alapját jelentő kivitelezési munkát a NIF Zrt. és a vele szerződésben álló kivitelező a szükséges és megszerzett engedélyek alapján, az azokban foglaltakat maradéktalanul betartva végzi. A forgalomterelések szintén az előírásoknak megfelelően, az illetékes közútkezelő által jóváhagyott tervek szerint kerültek és kerülnek kiépítésre.
Minden projektünknél elmondható azonban, hogy a kivitelezés ideje alatt a balesetek és a balesetveszélyes helyzetek elkerülése érdekében szükség van a közlekedők és a környéken élők fokozott türelmére és a szokottnál jóval figyelmesebben történő közlekedésére.
Az M4 Cegléd-Abony közötti szakaszán gyorsforgalmi út épül: 2x2 sávos autóút, középen fizikai elválasztással, 110 km/h megengedett sebességgel. A kialakítás kötelezővé teszi a vonatkozó Útügyi Műszaki Előírásokban előírt visszatartó rendszerek (pl.: szalagkorlát, kerítés, zajvédő fal) megépítését. A szakaszon ezek a rendszerek már megépültek, így fordulhat az elő, hogy az az út, amit korábban, a szalagkorlát nélkül üzemelő 4. sz. főúton történő átkelésre használtak, ma már nem járható.
Az átjárás problémája miatt társaságunkat több állampolgár is megkereste telefonon. A kérésüknek megfelelően a NIF Zrt. projektvezetője és a kivitelező építésvezetője két alkalommal is találkozott a helyszínen néhány érintett, környéken élő lakossal; először szűkebb körben, majd másodszor (november közepén) immár az Abonyi Önkormányzat képviselői jelenlétében.
Az első találkozást követően, mivel erre még volt lehetőség (azaz nem épült még meg a leendő középső elválasztó sávban a szalagkorlát, de a zajvédő fal már igen), a lakosok kérésének megfelelően megkönnyítettük az átjárást ott, ahol korábban is átmentek a 4. sz. főúton, azonban már ekkor is valamivel hosszabb utat kellett megtenniük a korábbinál, hiszen a megépült zajvédő falat meg kellett kerülniük. Felhívtuk a figyelmüket arra, hogy ez az állapot csak ideiglenes, addig fog tartani, amíg a szalagkorlát el nem készül.
Másodszor éppen azért kértek újabb helyszíni egyeztetést, mert a munka előrehaladtával az említett részen megépítésre került a szalagkorlát, így azon a helyen a továbbiakban nem tudtak átjárni. Ekkor – kérve a megértésüket – elmondtuk, hogy a 4. sz. főúton oly módon tudnak átjutni és elmenni Abony felé, hogy a beruházás keretében megvalósított, stabilizált burkolattal ellátott 4. sz. burkolt úton (lásd a mellékelt képeket; az út most homokos kaviccsal van elkészítve végig, tavasszal fogja megkapni az aszfalt burkolatot) elmennek a 3119 jelű, újszilvási útig és ott keresztezik a főutat.
A fent említett keresztezési módra vonatkozó javaslatnál az volt a legfontosabb szempont, hogy a legbiztonságosabb átjutási lehetőséget tárjuk a lakosok elé. A NIF Zrt. ezért más módot nem tud biztosítani.
Az építési engedéllyel rendelkező tervek szerint erről a területről a kivitelezés befejezése és az új létesítmények átadása után is hasonló útvonalon lehet majd eljutni Abony felé azzal a különbséggel, hogy akkor majd az újszilvási út M4 gyorsforgalmi út feletti átvezetését biztosító hídon kell átkelni.
A lakosok felvetették annak lehetőségét, hogy egy olyan alternatív útvonalat használnának, amelynek egy része már most is az önkormányzat tulajdonában van (Abony 0225 helyrajzi számú ingatlanon található, 4. sz. főúttal párhuzamos dűlőút), a novemberben tapasztalt állapota azonban nem tette lehetővé az átjárást. A dűlőút járhatóságának/használhatóságának biztosítása az Önkormányzat feladata, arra a NIF Zrt.-nek ráhatása nincs.
A NIF Zrt-vel szerződésben álló vállalkozó a fentebb leírtak alapján eleget tesz kötelezettségének, hiszen az említett módokon és a kivitelező által folyamatosan karbantartott utak (megépített és később is megmaradó utak, illetve szállítóútként használt szakaszok) segítségével megoldható a 4. sz. főúton történő átjutás.