Ha látott már javítási számlát a részecskeszűrő cseréről, akkor nem irigyelte azt az autóst, aki kifizette. Olvasson tovább, tudni fogja minek köszönhetjük ezt és ezentúl hogyan oldja meg a DPF problémát.
Az, hogy dízel autó tulajdonosként a komoly javítási számláktól retteg, az nem a véletlen műve. A dízelek idáig történő eljutása, pontosan visszakövethető. De mielőtt kifejtenénk a történetet, egy gyors segítség következik. Miközben az eltömődött részecskeszűrős autójának az áron aluli eladása, a hitelfelvétel és a tizedikről történő leugrás között tipródik, nézzen meg egy másik megoldást, amely talán tud segíteni az autójának a DPF részecskeszűrőjén.
Hasonló a helyzet a motornak a szelepeivel, ahol komoly mennyiségű lerakódás veszélyezteti a normális működést. Ha a részecskeszűrő működésére kíváncsi, akkor ide kell kattintania, de ha a DPF szűrő tisztításának a folyamata érdekli, akkor abban itt tud elmélyülni.
Az autók motorjának az igen bonyolulttá válása 1975-ben kezdődött. Ez a folyamat nem a jó öreg Európában, az autó szülőföldjén és a technológia akkori bölcsőjében indult útjára. Az Atlanti-óceán túlpartján szigorítottak először a környezetvédelmi szabályokon, azaz a kibocsájtási normákon. A szigor jó ideig csak az amerikai kontinensen forgalomba hozott személyautókat érintette. Ezért az európai gyárak, már ekkor gyakorlatot szereztek a katalizátorok tervezésében és alkalmazásában.
Európában a zöld hullám érkezését egészen az 1980-as évek közepéig sikerült elhúzni. Aki az idősebb korosztályhoz tartozik, az emlékszik arra az időszakra, amikor az autósoknál a sláger kifejezés a katalizátor volt. 1986 előtt ezt szót leginkább a kémikusok és a vegyészek használták, azóta a katalizátor jelentése az átlagembernél egyelővé vált az autók kipufogórendszerében lévő alkatrésszel.
A görög eredetű szó eredeti jelentése igen találó: feloldás. A katalizátor kifejezést eredetileg olyan anyagra használták, amely a saját anyagának az átalakulása nélkül segíti a különböző kémiai folyamatok beindulását, fennmaradását.
Az indulást követően – a nagyvárosok lakóit megfojtó szmog és más szennyezés hatására – egyre szigorodtak a kibocsájtási normák. A haladás szerencsére mérhető, mert az eltelt évtizedek alatt 95 százalékkal esett vissza az autók szennyezése!
Ehhez kellett a részecskeszűrő is, népszerűbb nevén a DPF, amely megbonyolította a dízelmotorokat. És egy ideje már a benzines erőműveket is. A megoldás szerencsére nem csak a csere, érdemes a jóval barátibb áron mért, fent említett alternatív megoldást is megnézni.
Benedek Attila – Galambos Dániel (milyenautot.hu)