A választási eljárási törvény az átláthatóság megteremtése helyett tovább erősíti a korrupció lehetőségét és a gazdasági érdekcsoportok tisztességtelen befolyását. Szabályozatlan a civil szervezetek tevékenysége, a törvény önkényesen válogat a kampányeszközök között és a regisztráció bevezetésével egy újabb kampányidőszakot nyit meg. A Transparency International Magyarország (TI) szerint ezért a pártok továbbra is ellenőrizhetetlen módon használhatnak tisztázatlan eredetű pénzeket kampánycélokra.
Nem segíti a választási kampányok átláthatóbbá tételét a választási eljárási törvény a TI szerint. Miközben az új szabályozás 50 napra rövidítette a választási kampány időszakát, a regisztráció bevezetésével ugyanakkor egy újabb kampányidőszakot nyit meg. Mivel a törvény ezt a regisztrációs kampányt nem szabályozza, így ebben az időszakban bármilyen befolyásolási eszköz igénybe vehető és korlátlan mennyiségű pénz elkölthető. Az egymásra torlódó kampányok növelik a kampánykiadásokat, fedezésük pedig a politikai szereplőket újabb, átláthatatlan forrásból származó pénzek ellenőrizetlen elköltésére sarkallhatja. A regisztráció a TI meglátása szerint olyan kiskaput nyit meg, amelyen keresztül a „nagy” választási kampányra vonatkozó korlátozások megkerülhetőek.
A regisztrációs kampány mellett a pártközeli civil szervezetek tekintetében sem teremti meg az átláthatóságot a szabályozás. A törvény csak a jelölő szervezetek kampánytevékenységét korlátozza, nem tiltja azonban, hogy pártközeli civil szervezetek tetszőleges eszközökkel kampányoljanak. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a pártok kampánytevékenységük egy részét outsourcing keretében baráti egyesületekre bízhatják.
A kampányidőszak kiterjesztése és a civil szervezetek szabályozatlansága mellett a kampányeszközök tekintetében sem egyértelmű a törvény. Önkényesen válogat ugyanis a megengedett kampányeszközök között, hiszen míg a kereskedelmi hirdetések piacáról kirekeszti az elektronikus médiumokat, addig a kormánypártok számára könnyebben hozzáférhető, hozzá lojális szerkesztők által meghatározott közmédiumokban és a kormánypártokhoz közeli cégcsoportok által uralt óriásplakát-piacon (a közterületi hirdetési piac érdekességeiről itt olvashat) engedi a kampányolást. A drága óriásplakát-tarifák ugyanakkor rejtve maradhatnak az Állami Számvevőszék előtt. A kampányeszközök szabályozásának önkényessége leplezetlen módon felszámolja az esélyegyenlőséget a politikai versengésben.
A törvény eltörli a jelenleg érvényesülő kampányköltség-plafont, amely szerint képviselőjelöltenként legfeljebb egymillió forint költhető. A TI szerint viszont az új szabályozás nem teszi kötelezővé a korlátlan kampányköltség forrásainak hatékony elszámolását, ami átlátható kampány helyett drágaságot és korrupciót eredményezhet.
Az új választási eljárási törvény által hordozott veszélyeket jól szemlélteti az alábbi példa:
Egy civil szervezet regisztrációs kampányt indít, amit megtehet a kampányidőszakon kívül is. Ha óriásplakátokon hirdet, még a költségekről sem kell számot adnia. Annak sincsen akadálya, hogy, hogy a közpénzből bőven részesülő, a kormánypártokhoz közel álló óriásplakát-üzemeltetők (erről bővebben itt olvashat) visszaosszanak olyan civil szervezeteknek, amelyek aztán ebből majd a kormánypártok érdekében kampányolnak. Így bezárul a kör: a kampányszabályok kijátszása egyszersmind a közpénzek korrupt felhasználását is leplezi.