Mondta el lapunknak Janik András, a JANIK Autósiskola vezetője. Sajnos egy baleset látszólag vétlen résztvevőjéből, könnyen lehet akár az egyik felelőse is. A KRESZ 4.§ 1. bekezdésében benne foglaltatik, hogy járművet az vezethet, aki a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van, továbbá a vezetési képességre hátrányosan ható szer befolyása alatt nem áll. Viszont a gyakorlatban a biztonságos vezetésre való képesség megítélése koránt sem olyan egyszerű, mint gondolnánk. Elsősorban nem pontosan megfogható, hogy melyek azok az emberi képességek, amelyek a vezetéshez szükségesek, ezért egy kicsit hajlamosak vagyunk elsiklani fölötte. –mondta el lapunknak Janik András Érdemes elolvasgatni az alábbi néhány gondolatot, melyek segíthetnek mérlegelni a mindenkori alkalmasságunkat. Nagyon fontos fogalom a reakció idő, mely nem más, mint a gondos járművezetőtől elvárt reagálási idő! Ez lehet 1 mp de akár 2,5 mp is. Érdekes tény, hogy 50 km/ó sebességgel haladva a reakcióidő alatt megtett út hossza mintegy 14 m, de akár a 28-35 métert is elérheti. Ezt több tényező is befolyásolhatja.
Kevésbé köztudott de igaz, hogy amennyiben a vérben az etilalkohol koncentrációja eléri a 0,2 ezreléket, már jelentkeznek a jármű biztonságos vezetésére hátrányosan ható tünetek. Ilyenkor korlátozottan funkcionálnak a végtagok, az érzékszervek hatékonysága is romlik. De nem kell csodákra gondolni,a reakcióidő meghosszabbodásának oka lehet egy egyszerű fáradság, betegség vagy idegállapot is. Mindenképpen tilalmazott a vezetés, ha az emberi képességek olyan mértékben romlanak, hogy növeli a baleset bekövetkeztének a lehetőségét.
Nem is hinnénk el, hogy az esetleg megnövekedett reakcióidő önmagában balesetet okozhat, ezért is érdemes ezt átgondolni.
A közlekedő ember bármikor kerülhet olyan forgalmi helyzetbe (időpillanatba) amikor baleset-elhárítási kötelezettségből cselekvési kényszer keletkezik. Magyarra lefordítva ez a veszélyhelyzet. Ilyenkor a járművezetőnek kötelezettsége keletkezik annak elhárítására, hogy a baleset ne következzen be. Ilyenkor nem a járművezető tényleges reakcióideje a kérdéses, mert ugye ezt megállapítják. Viszont ezt összevetik a tőle elvárható reakcióidővel és, ha ez túlságosan hosszú, akkor már felelősség is terheli. Egy baleset látszólag vétlen résztvevőjéből, könnyen lehet akár az egyik felelőse is.
Vigyázzanak magukra és egymásra! Balesetmentes közlekedést mindenkinek!
Nincs lehetetlen! Mindenkit megtanítunk!
Olvasáshoz kattints a címre!
TANFOLYAMKEZDÉS JANUÁR 18!