Cikkünket a Janik Autósiskola támogatja!- A biztonsági öv használatáról sok esetben megoszlanak a vélemények. Nap, mint nap hallani történeteket arról, hogy valaki azért szerzett sérüléseket, mert be volt az öv kötve. Nyilvánvaló, hogy az öv nyomot hagy a testen, sőt csonttörés is előfordulhat. A bekötetlen személyt viszont semmi nem akadályozza meg abban, hogy ez az erőhatás nekicsapja a műszerfalnak, ami jóval durvább következményekkel járhat. „Majd kitámasztom magam” Jellemzően csukló, bokatörés a következménye a többiről nem is szólva. A hagyományos (nem automata) övnél fontos, hogy ne pongyolaként legyen beállítva, hanem éppen csak az öklünk férjen alá. Tudnunk kell, hogy ütközéskor az öv elsődleges szerepe, hogy a bekötött személy egyformán lassuljon az autóval. A mai autók felépítése, karosszéria tervezése olyan kialakítású, ami meg tudja védeni a benne ülőt.
A korszerű biztonsági öv elektronikával kombinált eszköz, ami hirtelen, ütközésszerű lassulás esetén megfeszül, és az utast az ülésbe préseli. A ránk nehezedő nehézségi erő nagyobb részét pedig felemészti a jármű torzulása, az un gyűrődési zóna, ami megakadályozza a személy hirtelen ütésszerű megállását. Lakott területen belül mellőzzük a legtöbbet, pedig ilyen sebességű ütközésnél maximális védelmet biztosít a biztonsági öv. A hátsó ülésen ülő bekötetlen személy pedig nekicsapódik az első ülésnek, ami nem erre az erőhatásra van méretezve, így akár kiszakadhat a rögzítésből a benne ülővel együtt.
A légzsákok sem védenek öv nélkül! Ütközés esetén a mozgási energia előrerepíti a testet, aminek a következtében csigolya gerinctöréssel csúszunk a műszerfal alá. A cikk a hirdetés után folytatódik!
Soha, még városi közlekedésben sem feledkezhetünk meg a biztonsági öv használatáról, ugyanis döbbenetes, hogy mi történik már 30 km/óra ütközési sebesség esetén is. Csapódjon egy oszlopnak egy autó és kb. 10 cm-es úton álljon meg (vagyis az ütközés során a deformáció legyen 10 cm). A megálláshoz ebben az esetben átlagosan 350 m/sec a négyzeten lassulási erő hatott az autóra, illetve az autóban ülőkre. Ez a nehézségi gyorsulás 35-szöröse.
Ezek után egyszerűen kiszámítható, hogy pl. egy 70 kg-os járművezetőt, vagy utast mekkora tehetetlenségi erő repít előre? Pontosan a saját súlynak a 35-szöröse, azaz 35 x 70 = 2450 kg = 2,45 tonna.
Nem kell nagy fantázia annak elképzelésére, hogy a biztonsági öv használata nélkül ilyenkor mi történik! A balesetet biztosan nem lehet megúszni - jobb esetben sem – súlyos sérülés nélkül, pedig csak 30 km/óra volt az ütközési sebesség.
Használják minden esetben a biztonsági övet, saját és utasaik testi épsége érdekében is! Nem csupán azért mert a rendőrség munkatársai kíméletlenül és viszonylag magas összegre bírságolják az ezt elmulasztókat! Balesetmentes közlekedést kíván a Janik Autósiskola
Cikk szerzője: Janik András
Kép forrása ITT