Mottóm: „Sportolóként rájöttem arra, hogy a „küzdés” a legcsodálatosabb, amelyet csak el tudok képzelni. Ez a dolog arra késztet nap mint nap, hogy van feljebb, hogy van miért élni, hogy van az életnek értelme. „ Pál Robin- Immáron másfél éve elkezdődött Abonyban a szivacskézilabda oktatás, mivel egyre több olyan gyermekkel és szülővel találkoztunk városunkban, akik kisiskolás, vagy az azt megelőző óvodai években szerettek volna elkezdeni a kézilabdával foglalkozni. Volt szerencsém főiskolai tanulmányaim során a szivacskézilabdával is foglalkozni, melyet hívhatunk úgy is, hogy a kézilabda „kistestvére”. Az iskolából történő visszajelzések alapján évről-évre megnövekedik azon gyermekek száma, kik tanulási nehézségekkel, magatartási zavarokkal küzdenek az iskolába kerülést követően. Ebből következően a gyermekek számára az óvoda –iskola átmenet nagy törést okoz. A gyermekek körében egyre gyakoribb tünet a túlzott motoros aktivitás, a figyelmetlenség, a nagy és finommozgásokra jellemző össze rendezetlenség, kapkodás, gyakori tevékenységváltás. A célunk ezzel a mozgásfejlesztő programmal, hogy javítsunk a gyermekek állapotán, megszerettessük velük a labdát, ezáltal a labdajátékokat és kialakuljon bennük a kézilabda szeretete, illetve a mozgás és rendszeres sportolás iránti vágy. Azt valljuk, hogy a mozgás a legalkalmasabb a problémák következtében kialakult tünetek kezelésére, segít a tanulási nehézségek megjelenésének megakadályozásában és remek orvosság a felzárkóztatásra és prevencióra. Azt gondolom a megelőzés fontosabb mint a korrekció. A gyermekek mozgásszegény életmódjuk miatt napjainkban nem ismerik meg a labdát, vagy rosszabb esetben még félnek is tőle.
A labda az egyik legsokoldalúbb fejlesztő eszköz, a labda mindig kéznél van!
Mit is fejleszt a labda? Egyszerű a válasz szinte minden alapvető és a tanuláshoz szükséges funkciót. A szivacskézilabda egy csodálatos eszköz az óvodás gyermekek legalapvetőbb tevékenységében
a játékban. Anyagát tekintve szivacsa puha, ugyan akkor tökéletesen pattog. Méretét tekintve a 12cm.-es, nagyság a legalkalmasabb az óvodások számára, kézbe tudják fogni. Puhasága révén nem fáj ha megdobják egymás úgy mint a gumilabda, kellemes a tapintása is. Fejleszti a szocializációt, az egymásra figyelést, küzdőképességet, a kooperációt, az egészséges versengés. Szeretném kiemelni
még a kézilabda pozitív hatásai közül a kudarctűrő képesség növelésének hatását is.
Az edzések legfőbb szempontjai: játékosság és a kézilabda megszerettetése.
A program célja:
• egészséges életmód alakítása
• koordinációs képességek fejlesztése
• kondicionális képességek fejlesztése
• pszichikus alapfunkciók tökéletesítése
• kognitív folyamatok megtámogatása, javítása
• tanulási zavarok prevenciója
• kulcs kompetenciák fejlesztése
• óvoda-iskola átmenet megkönnyítése
• a kézilabda utánpótlás számára „megfertőzzük” a gyermekeket
• a tehetségeket felfedezzük
A program feladata:
• Inger gazdag környezet biztosítása
• Testséma fejlesztése
• Percepció fejlesztése
• Alap modalitások összekapcsolási képességének automatizálása
• Téri tájékozódó képesség fejlesztése
• Kinesztetikus differenciáló képesség alakítása
• Egyensúlyozó képesség fejlesztése
• Idő, iram , ritmusképesség fejlesztése
• Gyors koordináció (időkényszer mellett) javítása
• Állóképességi koordináció (időkényszer nélkül) javítása
Tóth Renáta