Aki kivárja, hogy a rendőrök elővezessék, nemcsak az esetleges bírság, hanem az elővezetésnek a költsége is terheli – ha a parlament megszavazza a szabálysértési törvény legújabb módosítási tervezetét. Egy törvénytervezet értelmében szabálysértésnek minősítenék a póráz nélküli kutyasétáltatást és a segélyhívó számot lefoglaló telefonhívást és is. Ezt az követné el, aki ilyen számot nem segélyhívás céljából csak úgy felhív. A valótlan bejelentés, telefonbetyárkodás már most is szabálysértésnek számít, előfordul, hogy emiatt pénzbírságot szabnak ki valakire. Az új tényállás elkövetéséhez viszont még hazudni sem kellene, csak telefonálni.
A szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény (a továbbiakban: Szabs. tv.) módosítását indokolja a szabálysértési nyilvántartási rendszerhez kapcsolódó adatszolgáltatás rendjének megváltozása a KEK KH és az OBH informatikai fejlesztésének megfelelően, valamint a törvény hatályba lépését követően felmerült esetleges jogi értelmezési kérdések rendezése, pontosítása, a jogalkalmazási tapasztalatok jogalkotásba történő átültetése.
Főbb témakörök, amelyek a módosítást érintik:
- A szabálysértési elzárásnál és a pénzbírságnál megfogalmazottakkal azonosan indokolt kiegészíteni a Szabs. tv.-t azzal, hogy a közérdekű munkánál is figyelembe kell venni az elrendelt személyi szabadságot korlátozó intézkedéseket.
- A Szabs. tv. hatályos rendelkezéseinek kiegészítése szükséges a társtettes, illetve a közvetett tettes fogalmával. Ezt a Btk. társtettes, illetve közvetett tettes fogalmára való utalással pótolható.
- A szabálysértési ügyek egyszerűbb intézésének elősegítése érdekében biztosítani kell annak törvényi lehetőségét, hogy a törvényszék elnöke a szabálysértési ügyekben való eljárásra az általános szabályoktól eltérően más járásbíróság illetékességét állapíthassa meg. A Szabs. tv. hatályos rendelkezése a törvényszék elnöke számára ennek lehetőségét a szabálysértési elzárással is büntethető szabálysértés miatti eljárások tekintetében ma is biztosítja. A javaslat ezt a lehetőséget valamennyi, a járásbíróság hatáskörébe tartozó szabálysértési ügyre vonatkozóan kiterjesztené.
- A fiatalkorúak közérdekű munka végzése a Szabs. tv. tervezetben egységesen került szabályozásra. Ennek megfelelően a 16. életévét be nem töltött fiatalkorúval szemben közérdekű munka nem szabható ki, és nem is dolgozhatja le a pénzbírságot, helyszíni bírságot. Így összhangba került a fiatalkorú munkavégzése a Munka Törvénykönyvében foglaltakkal, valamint a büntetés-végrehajtási intézetekben való foglalkoztatásukkal.
- A gyakorlati tapasztalatok rámutattak arra, hogy a megkeresés lehetőségének hiánya komoly gátja volt a szabálysértések felderítésének. A tulajdon elleni szabálysértések esetében az értékhatár Szabs. tv. hatályba lépésekor történt felemelése miatt fokozott társadalmi igény jelent meg, hogy a szabálysértés felderítése eredményes legyen. Ennek feltétele, hogy különböző hatóságok megkeresésére lehetőség legyen.
- A Szabs. tv.-nek mindössze egyetlen rendelkezésében jelenik meg a szembesítés, így a 71. § (3) bekezdésében, amelyik rendelkezés kizárja az eljárás alá vont személy szembesítését arra a szabálysértési cselekményre nézve, amelyre az eljárás alá vont személy a vallomás tételét megtagadta, kivéve, ha előtte úgy dönt, hogy vallomást tesz. A szembesítés, ahogyan egyébként a Szabs. tv. által szintén ismert szemle is, a Be.-ben bizonyítási eljárások, míg a szemlét a Szabs. tv. bizonyítási eszközként szabályozza. Tekintettel arra, hogy a Szabs tv. kifejezetten nem különböztet a bizonyítási eljárások és a bizonyítási eszközök között, így szükséges a szembesítés alábbi részletszabályait a Szabs. tv.-ben a szemlét [Szabs. tv. 70. §] követően elhelyezni
- Az Alkotmánybíróság 38/2012. (XI. 14.) és 39/2012. (XII. 6.) AB határozataival összefüggésben merült fel, hogy a büntetőeljáráshoz hasonlóan indokolt megteremteni a kártalanítás jogintézményét, az elzárás illetve a közérdekű munka vonatkozásában.
- Az állami foglalkoztató szerv munkáját tenné hatékonyabbá, ha a foglalkozás-egészségügyi alkalmasságra vonatkozó igazolás helyett a jövőben, egységesen foglalkoztathatósági szakvélemény beszerzésére lesz lehetőség. A módosítás szerint a közérdekű munkára jelentkezőt érintő foglalkoztathatósági szakvélemény tekintetében is alkalmazni kell azt a – az egyszerűsített foglalkoztatásra vonatkozó foglalkoztathatósági szakvéleményre vonatkozó – rendelkezést, miszerint a foglalkoztathatósági szakvélemény a kiállításáról számított egy évig érvényes, és több foglalkoztatónál felhasználható. Ennek előnye, hogy a közérdekű munkát vállalóknak kisebb ráfordítással (költséggel) lehetővé válik a foglalkoztathatóságra vonatkozó igazolás beszerzése.
- A hatályos Szabs. tv. 141. § (10) bekezdése értelmében az okozott kár értékét – ha az arra kötelezett határidőn belül nem fizeti meg – adók módjára kell behajtani. Az adózás rendjéről szóló törvény 4. § (2) bekezdése szerint a végrehajtás és az ezzel összefüggő nyilvántartás tekintetében a törvény rendelkezéseit kell alkalmazni azokra a köztartozásokra, továbbá igazgatási és bírósági szolgáltatás díjaira, amelyekre törvény az adók módjára való behajtást rendeli el (adók módjára behajtandó köztartozás).
A köztartozás fogalmát az Art. 178. § 20. pontja határozza meg úgy, hogy az a törvényben meghatározott, az államháztartás alrendszereinek költségvetéseiből ellátandó feladatok fedezetére előírt fizetési kötelezettség. Köztartozás az is, ha az államháztartás alrendszereinek költségvetése terhére jogosulatlanul igénybe vett vagy rendeltetésétől eltérően felhasznált támogatás stb. megfizetését elrendelik.
Megállapítható, hogy károkozás esetén a tartozás jogosultja egyrészt nem a behajtást kérő hatóság, hanem a sértett magánszemély, másrészt az elkövető tartozása az Art.-ben definiált köztartozás tartalmi elemeinek sem felel meg, így az okozott kár adók módjára történő végrehajtása aggályos.
Az okozott kár végrehajtásának egyszerűsítését, gyorsítását jelenti az, hogy a bírósági végrehajtásról szóló törvény rendelkezései alapján lesz lehetőség az okozott kár végrehajtására.
A jogszabálytervezet elérhető: kormany.hu
OrientPress Hírügynökség