A szolgáltató kötelezettsége értesíteni a fogyasztót a leolvasás időpontjáról – bírságolt a hatóság- "A földgázelosztó a fogyasztásmérő berendezés hitelességi idejének lejárta miatti csere esetén szükséges munkavégzésről, a fogyasztásmérő berendezés ellenőrző leolvasásáról, vagy a felhasználási helyhez tartozó mérőhelyen történő munkavégzés időpontjáról tértivevényes ajánlott levélben vagy egyéb igazolható módon értesíti a felhasználót. Ha a felhasználó számára az értesítésben megadott időpont nem megfelelő, a földgázelosztó köteles a felhasználóval egyeztetni a megfelelő időpont kijelölése érdekében."
A Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége jogerős határozatában 300.000 forint fogyasztóvédelmi bírság megfizetésére kötelezte a szolgáltatót, mert az a 2012. tavaszán végzett rendkívüli mérőleolvasás alkalmával bizonyítottan nem megfelelő módon tett eleget a fogyasztó irányában fennálló előzetes értesítési, illetve időpont egyeztetési kötelezettségének. >>>
A fogyasztó egy este az általa életvitelszerűen nem lakott lakása bejárati ajtaján egy értesítőt talált, mely rendkívüli mérőóra leolvasásról tájékoztatott. Az értesítő a leolvasó személy nevén és telefonszámán kívül annyit tartalmazott csak, hogy a fogyasztónak a megadott telefonszámon kell időpontot egyeztetnie a leolvasóval. A felhasználó több ízben is felhívta a megadott számot, de azt egyik alkalommal sem vette fel senki. Később egy másik telefonszámról keresték a fogyasztót. A fogyasztó ezt a hívást akkor nem tudta fogadni, ezért később visszahívta. Ekkor sikerült is a 2012.04.07-e 7:45 óra időpontra megbeszélni a mérőleolvasás időpontját. Ám a leolvasó nem jelent meg a megbeszélt időpontban. A felhasználó hiába hívta mindkét általa ismert telefonszámot, azt újra senki nem vette fel. Emiatt a társaság ügyfélszolgálatán próbált érdeklődni, illetve új leolvasási időpontot egyeztetni. Az ügyfélszolgálati munkatárs ekkor azt közölte a fogyasztóval, hogy a leolvasó telefonon fogja őt újra keresni és majd úgy lehet időpontot egyeztetni. Ehhez képest a fogyasztó 2012. április 21-én este újabb rendkívüli gázóra-leolvasási értesítőt talált postaládájában. A fogyasztó újra felhívta a társaság ügyfélszolgálatát és kérte az időpont egyeztetést. Ám ott újra a leolvasóval való egyeztetésre biztatták őt. A kérelmező türelme ezek után elfogyott, és a hatóság vizsgálatát kérte az ügyben. Előadta, hogy korábban csak évente egyszer, a számlán jelölt időpontban volt leolvasás. Most azonban úgy végzik a rendkívüli leolvasást, hogy az számára – a megyeszékhelyen lévő lakáshoz történő felesleges utazások, telefonhívások és ajánlott postai küldemények miatt – nem kevés bosszúságot és kiadást eredményezett.
A kérelem alapján megindult eljárás során az elosztói engedélyes általánosságban előadta, hogy álláspontja szerint az ilyen típusú (rendkívüli) leolvasás lebonyolításának nincsenek jogszabályi keretek között rögzített szabályai. Valamint szükségesnek tartotta még hozzátenni, hogy a mérőeszközök leolvasására és ellenőrzésére minden előzetes írásos vagy telefonos értesítés nélkül bármikor jogosultak, melyet a felhasználó köteles lehetővé tenni.
A konkrét kérelem kapcsán annyit tudott közölni, hogy a leolvasással megbízott személy az eltelt több mint fél év távlatából már nem emlékszik arra, hogy miért nem tudta az adott helyen leolvasni a mérőállást. A leolvasó visszaemlékezése szerint telefonon próbált időpontot egyeztetni a fogyasztóval, ám ez sajnos nem volt sikeres.
A felügyelőség marasztaló határozatában megállapította, hogy az elosztói engedélyes az érintett fogyasztási hely rendkívüli mérőóra leolvasása kapcsán nem a tőle elvárható módon és gondossággal járt el. Hiszen nem tudta igazolni, hogy megfelelő módon tett eleget a vonatkozó jogszabályban előírt előzetes értesítési, és időpont egyeztetési kötelezettségének, melyet a földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény rendelkezéseinek végrehajtására kiadott 19/2009.(I.30.) Korm. rendelet 1. számú mellékletének (Gázelosztási Szabályzat) 10.1 pontja szabályoz.
Az elosztói engedélyes magatartása a fogyasztó számára fölösleges utazást, telefonálgatást, költséget, azaz nem kis bosszúságot okozott.