A 450 méter hosszú, tiszavirágot mintázó, kecses alkotás, a ma átadott szolnoki Tiszavirág híd, amely Közép-Európa leghosszabb kerékpáros és gyalogos hídja. A híd és környezetének kialakítása 1,225 milliárd Ft-ba került, amelynek 75%-a európai uniós finanszírozású, 25%-át pedig a város önerőből biztosította. A kivitelező Közgép Zrt. 2009 augusztusában kezdte meg a munkálatokat.
Csaknem 100 ember, 17 hónapon keresztül dolgozott azon, hogy felépüljön Közép-Európa leghosszabb kerékpáros és gyalogos hídja. A szokatlanul hideg tél és az áradások miatt többször is fel kellett függeszteni a helyszíni munkát. A kivitelezés kezdete óta számos, az ártéri munkaterületet részben vagy egészben elöntő árhullám vonult le a folyón, a munkanapok csaknem 60% volt alkalmatlan a munkavégzésre.
„Modern, kecses, acélszerkezetes alkotás ez, amely tiszavirágot mintáz, különleges, ritkán alkalmazott műszaki megoldások egész sorát vonultatja fel. A híd acélszerkezete a Közgép Zrt. soroksári gyárában készült. Az íves főtartók 12 méteres gyártási darabjait a festés után már a Közgép soroksári székhelyének szomszédságában található kikötőben 36 méteres elemekké állították össze, annak érdekében, hogy minél kevesebb legyen a helyszíni összeszerelésre fordított idő.”– mondta Németh Miklós, a Közgép Zrt. elnök-vezérigazgatója
A kész híd szélessége 6 méter, össztömege 550 tonna, az acél felszerkezet 186 méter hosszú. A mederhíd és a feljáróhídak építésekor 7000 m3 földet mozgattak meg, a Tiszai Hajósok terén és a Tiszaligetben pedig csaknem 5500 m3-t. A mélyalapozás kb. 4100 fm volt (CFA cölöpök és a mederpillérnél cölöpfalak). A beruházásnál 4500 m3 vasbetont építettek be. A pályaburkolatot adó kompozit és üveg felületek 930 m2-t tesznek ki. A híd és a hídfők díszkivilágításához 2620 méter kábelt használtak, 75 db ledes Korintosz-oszlop és 945 db lámpatest világítja meg. A híd áteresztő képessége 11750 fő/ óra, vagyis ha minden magyar átsétálna rajta, az 850 órán, 35,5 napon át tartana.
„Nem véletlen, hogy a Tiszavirág híd vázlatos rajzát választottuk a Szolnok Épül Program logójává. Ez a fejlesztés ugyanis tökéletesen szimbolizálja beruházásaink jelentőségét. A Tiszán átívelő gyaloghíd évszázadokra a város jelképe lehet, a szépségében rejlő eleganciája folytán már most a megyeszékhely egyik legszebb építménye.”– mondta Szalay Ferenc, Szolnok polgármestere.
A híd
A Tiszavirág híd Közép-Európa leghosszabb gyalogos átkelője, a teljes átvezetés csaknem 450 m. Modern, kecses, acélszerkezetes alkotás. Tiszavirágot mintáz, különleges, ritkán alkalmazott műszaki megoldások egész sorát vonultatja fel. A híd az I. világháborús emlékműnél lévő teret köti össze a tiszaligeti termálstrand főbejáratával. Több ezer szolnoki főiskolás így a Campus-t tudja majd könnyebben megközelíteni, a tiszaligeti fejlesztések és a sportesemények pedig elérhető közelségbe kerülnek.
A híd elkészítésén csaknem 100 ember dolgozott. Alapkövét 2009. augusztus 9-én, vagyis a „Hídverés Napján” tették le. A tereprendezés szeptemberben indulhatott meg, a mederhíd jobb parti mélyalapozása pedig már decemberre elkészült.
A meder felett két 120 méter nyílású, kifelé döntött síkú, befogott ívekre függesztett, merevítő tartókon elhelyezkedő, 5 méter hasznos szélességű pálya épült, amely gyalogosok és kerékpárosok számára egyaránt használható. Helyenként már a gyártás során is különleges építéstechnológiát kellett alkalmazni.
Az acélszerkezet a Közgép soroksári gyárában készült. Hogy csökkenjen a helyszíni összeszerelésre fordított idő, már itt minél nagyobb méretben összeállították az elemeket. Ez azt jelenti, hogy az íves főtartók 12 méteres gyártási darabjait a festés után már a Közgép soroksári székhelyének szomszédságában található kikötőben 36 méteres elemekké állították össze.
A medernyílást átívelő hídrész 9, összesen, vagyis a szélrácsokkal együtt 410 tonna súlyú elemét nem közúton, hanem 500 folyó-kilométeres úton, vízen juttatták el Szolnokra. Az acélszerkezet részei 2010. július 23-án indultak a fővárosból: két uszályon előbb a vajdasági Titelig, a Duna és a Tisza torkolatáig szállították, majd a Tiszán hozták vissza Szolnokig. A magas vízállás miatt rövid ideig Szegeden várakoztak az elemek, majd augusztus közepén érkeztek meg Szolnokra.
Az acél főtartókat és az 5 méter szélességű járófelületet alátámasztó merevítő tartókat már az építkezés helyén, ideiglenes, úgynevezett vízi jármokon állították össze és emelték be a helyükre. A kétíves főtartó 47-47 darab, hengerített, különböző falvastagságú, 130 centiméter átmérőjű csőből áll. Egy ilyen ív teljes tömege 85 tonna.
A kész híd szélessége 6 méter, össztömege 550 tonna, az acél felszerkezet 186 méter hosszú. A mederhíd és a feljáróhídak építésekor 7000 m3 földet mozgattak meg, a Tiszai Hajósok terén és a Tiszaligetben pedig csaknem 5500 m3-t. A mélyalapozás kb. 4100 fm volt (CFA cölöpök és a mederpillérnél cölöpfalak). A beruházásnál 4500 m3 vasbetont építettek be. A híd és a hídfők díszkivilágításához 2620 fm kábelt használtak fel. A tereket 64 fémhalogén Korintosz-oszlop, a rámpákat és a hidat 824 ledes lámpatest világítja meg. Az építményre 6 db hajózási lámpát is felszereltek.
A pályaburkolatot adó kompozit palló és üvegfelület mérete kb. 930 m2. A kerekesszékesek, kisgyermekes családok, idősek és természetesen a kerékpárosok feljutását mindkét oldalon rámpa és lift is segíti. A híd áteresztő képessége: 11750 fő/ óra, vagyis ha minden magyar átsétálna rajta, az körülbelül 850 órán át, vagyis 35,5 napig tartana.
A beruházás
A híd és környezetének kialakítása 1,225 milliárd Ft-ba került. Ennek 75%-a uniós támogatás, 25%-át pedig a város önerőből biztosította. A projekt részeként új dísztér is épült a hídfő város felőli oldalán. Itt az I. világháborús emlékmű mellett újra felállítják a Szolnokon 1934-ben, az Eötvös téren emelt és a szovjetek által 1944-ben ledöntött Ereklyés Országzászlót, megváltoztatva ezzel a belváros jelenlegi arculatát. A „Szolnok a Tisza fővárosa városközpont rehabilitáció” projekt egyébként más elemeket is magában foglal. (A teljes projekt összköltsége csaknem 2 milliárd Ft, Szolnok MJV Önkormányzata az EU-tól 1.374.479.154 Ft támogatást kap. A teljes program része a Verseghy Ferenc Gimnázium teljes rekonstrukciója, a Tiszaligetben két műfüves labdarúgó-pálya kialakítása, mellettük új öltözőépületek.)
Forrás: Young and Partners sajtóközleménye