Az országos média felkapott egy hírt és szinte pánik tört ki, mivel az eddigi 30 óra kötelező gyakorlat mellett a jövőben 580 kilométert is le kell vezetni a B- kategóriás jogosítvány megszerzéséhez. A szakhatóság közleményében hangsúlyozta, hogy a vezetési tapasztalat és az alapvető technikák jobb elsajátítása érdekében kezdeményezték a múlt hét csütörtökön hatályba lépő változtatásokat. Első olvasatra ebből az derülhet ki, hogy drágább lesz a jogosítvány megszerzése. Ennek jártam utána és kifaggattam Janik Andrást, a Janik Autósiskola vezetőjét.
Megtudtam, hogy náluk nem lesz semmiféle díjemelkedés, hiszen eddig is bőven teljesítették a 30 óra alatt is a tanulók az 580 kilométeres minimumot. Ez első sorban a Fővárosban vezetni tanulók esetében lehet érdekes, mert ott tényleg araszolnak a tanulók a csúcsforgalomban és megeshet, hogy egy óra alatt csak 5- 6 kilométert vezetnek le csigatempóban haladva. Így, valóban nem lehet megfelelő vezetési rutint szerezni, esetükben teljesen érhető is az 580 órás minimumkövetelmény. „ Ezt a szabályt a tanuló érdekében hozták és érthető is, mert van, aki a fentiek miatt csak 300 órát vezet, mire elmegy vizsgázni. Meggyőződésem, hogy ennyi idő alatt nem lehet megfelelő rutint szerezni. Nálunk átlagban 700 kilométert vezetnek a tanulók, így semmiféle változásokra nem lesz szükség. Nem csak az adott településen kavargunk a tanulókkal, a megfelelő gyakorlat megszerzéséhez elengedhetetlenül fontos az országúti közlekedés is. Ezért átjárunk más városokba is. Egyébként eddig is volt egy alapnorma, mely ránk nézve kötelező volt, az adóhatóság óránként 21 kilométert írt elő minimálisan. Eddig is kötelező volt 160 km-t lakott területen kívül levezetni. Olyan képző szervek esetében tudom elképzelni a fentiek miatti áremelést, ahol a tanuló rovására spórolnak az autóhasználattal. Egy bizonyos kilométer teljesítésére szükség van, e nélkül nem lehet nyugodt szívvel vizsgára küldeni tanulókat! Az életben egyszer kell megszerezni ezt a tudást, utána már nem veheti el senki. Talán csak a hétvégi autósok borzadnak el ezen az 580-as számon, akik szinte csak bevásárlásra használják az autójukat és azt is vasárnaponként… Van olyan 10 éves autó, melyben csak 6000 kilométer van. Mi nem csapunk be senkit, hiszen nem úgy működik jól a Világ, hogy lehúzzuk azt, akit lehet. „- mondta el lapunknak Janik András
A közúti vizsgaszabályzatot egyébként több ponton módosították. Az egyik legfontosabb a fenti változás. Tehát a gyakorlati vizsgára jelentkezőknek ezentúl kötelező, kilométerben meghatározott menettávolságokat is teljesíteniük kell az előírt óraszámok mellett. Ez a B-kategóriás, vagyis a normál személygépkocsik vezetésére jogosító igazolvány esetében 580 kilométer megtételét jelenti a vizsga előtt. Az NKH szerint a változtatás megszüntetheti azt a hibás gyakorlatot, amellyel a tanulók "szinte álló autóban" tanulnak vezetni.
Újdonság továbbá, hogy a tanulóknak a közúti közlekedés szabályairól szóló elméleti vizsga első előadásának napjától számított egy éven belül le kell vizsgázniuk. A határidőt elmulasztóknak újra kell kezdeniük a tanfolyamot. Ezt a szabályt az október 1-je után induló tanfolyamokra kell alkalmazni. A motoros jogosítványra jelentkezőket érinti, hogy az elméleti tanfolyam és vizsga alól is mentesülnek azok, akik két éven belül jelentkeznek az újabb motoros kategóriára. A két éven túl jelentkezőknek sem kell a teljes tanfolyamot elvégezniük, nekik - kategóriától függően – meghatározott óraszámú oktatásban kell részt venniük. Egyszerűsödtek a képzésre beiratkozás feltételei, nem lesz szükséges az orvosi alkalmasság, illetőleg az alapfokú iskolai végzettség igazolása a képzésre történő felvételkor. Ezekről a tanulónak elegendő lesz nyilatkoznia, de a tanulót tájékoztatni kell a vizsga későbbi feltételeiről. Az elméleti vizsgáztatást érinti még, hogy a hallássérültek is tehetnek szóbeli vizsgát, amelyen a közlekedési hatóság által kirendelt jelnyelvi tolmács működik közre.
LŐVE/MTI