Meghalt ma egy kedves barátunk Laci. Alig 21 évesen érte a tragédia közlekedési balesetben. A ceglédi "Horthy-kanyar" újabb értelemetlen áldozata Ő. Valamikor, a 90'-es években, közlekedési vezetőként értetlenül álltam a közútkezelő tétlensége felett, ugyanis szinte hetente jártunk ki helyszínelni az ominózus kanyarhoz. Emlékszem, hogy volt olyan nap, amikor két halálos baleset is történt ott. Sok abonyi is pórul járt ebben a szerencsétlen útkanyarulatban. Egyik néhai nyugdíjas abonyi kollégánk gyermeke is itt veszítette életét. Sajnos, a két évtizede kezdeményezett nyomvonal-korrekcióra tett javaslatom, a mai napig nem érte el az illetékes szerv ingerküszöbét, bár több lépés is történt ezen a helyen a közlekedésbiztonság javítására.
Néhány kritikus helyen lévő fát kivágtak, az aszfaltra optikai figyelmeztető eszközöket ragasztottak. Az alapprobléma azonban nem oldódott meg. A kanyarív és a mély árkok maradtak, szalagkorlát, megfelelő megvilágítás továbbra sincs. Pedig, pl. a megfelelő ún. bukótér kialakítása sokat segítene, az esetleg kisodródó járművek utasainak megmentésében, a nyomvonal átalakítása nélkül is...
Meddig szedi még áldozatait a halál-kanyar? Nos, ezt nem tudjuk, viszont, hogy mióta és, hogy kiről nevezték el, azt biztosabban. Íme a történet, melyről a múlt században az MTI is beszámolt... Kedves Olvasónk, Markó Ferenc korábbi kommentje alapján tudhatunk erről a "jeles" eseményről.
"Magyar Távirati Iroda iratanyagából, 1932. június 26
A Magyar, Távirati Iroda jelenti: Nagybányai vitéz Horthy Miklós, Magyarország kormányzója szombaton Budapestről automobilon Kenderesi birtokára utazott.
Útközben Cegléd és Abony között a kanyarodónál a gépkocsi, első kerekének gumiabroncsa defektust kapott, aminek következtében a gépkocsi az esőtől síkos úton az útszegő kőnek futott.
Az ütődés ereje eltörte a gépkocsi kormánykészülékét.
A kormányzót semmiféle sérülés nem érte és ugyancsak teljesen sértetlen, maradt a kíséretében lévő Koós Miklós alezredes szárnysegéd is.
A kormányzónak a sofőr mellett ülő inasa az odaütődéskor előrebukott és felső ajka kissé megsérült.
A kormányzó a közeli vasúti őrházhoz ment és elbeszélgetett a vasúti őrrel, amíg a debreceni gyorsvonat megérkezett. A vonatot megállították és a kormányzó kíséretével beszállt a vonatba, ahol egy első osztályú fülkében helyezkedett el.
A kormányzó Kisújszállásig utazott, ahol leszállott a vonatról. A gyorsvonat utazóközönsége, valamint a kisújszállási pályaudvaron várakozók lelkes ünneplésben részesítették.
Útját Kisújszállásról gépkocsin folytatta Kenderesre, ahová szerencsésen megérkezett.
A kisebb sérülést szenvedett inas a kormányzó utasítására Szolnokon leszállt a vonatról, hogy az ottani közkórházban esetleges fertőzés ellen beoltsák."
Akkoriban a "40-es" út még a 4-es számú főútvonal volt és érdekességképpen íme néhány adat róla...
"A 40-es számú főút Albertirsától Szolnokig ér. 42 km hosszú. A 4-es főút régi, Albertirsán, Ceglédbercelen, Cegléden és Abonyon áthaladó nyomvonalán halad. A 311-es és a 441-es főút kiindulópontja is Cegléden, és a 32-es út szolnoki végpontja is egyben. Az 1970-es években elkészült a 4-es főút Albertirsa-Ceglédbercel-Cegléd településeket északról elkerülő modern nyomvonala, ekkor a településeket átszelő régi nyomvonal a 40-es számot kapta. Az 1990-es években elkészült Szolnokot délről elkerülő, majd a 2000-es években elkészült Abonyt északról elkerülő szakaszok átadása, és a régi nyomvonalak átszámozása nyomán a 40-es főút meghosszabbodott, ma már Szolnok nyugati csomópontjáig tart. A jövőben fel szeretnék minősíteni másodrendűről elsőrendűre."
Végezetül, csak remélhetjük, hogy előbb-utóbb lépnek az illetékesek ennek a bűvös útszakasznak az átalakítása érdekében, mielőtt újabb családok lesznek kénytelenek gyászolni hozzátartozóikat ...
Nyugodj békében Lacika!
TYB