A Political Capital és a Transparency International Magyarország a választási kampány finanszírozásának szabályozásában súlyos kockázatot lát, ezért kezdeményezi a 2013. évi LXXXVII. törvény módosítását. A probléma- A minden előzetes szakmai egyeztetés nélkül elfogadott kampányfinanszírozási törvény – az alább részletezett okokból – szinte felhív kamupártok alapítására. Emiatt közpénzek milliárdjai folyhatnak el feleslegesen.
A korábbinál jóval könnyebben teljesíthetők a képviselőjelölt-állítás feltételei, hiszen 27 egyéni jelölt elindításával, azaz 13500 aláírás összegyűjtésével már országos lista állítható. Akár egy baráti társaságnak is megéri pártot alapítani, máris hozzájuthatnak a központi kampánytámogatás százmillióihoz. Az egyéni jelölteknek járó szerényebb, fejenként egymillió forintot kitevő támogatással ugyan tételesen el kell számolni, a pártlista-támogatásról viszont elegendő fiktív számlákat szerezni. Ha egy ilyen kamuformáció 106 jelöltet is el tud indítani, máris 597 millió forint folyhat a zsebébe akkor is, ha nincsenek komoly politikai ambíciói.
A törvény legproblematikusabb pontjai:
• Míg az egyéni képviselőjelölteknek kincstári kártyán utalják majd át az egymillió forintos állami kampánytámogatást, az országos listát állító pártok készpénzben kapják a központi támogatást. Ennek összege, egyéni jelöltjeik számától függően, minimum 149,25 millió forint, ami 597 millió forintra tornázható fel.
• Míg a törvény az egyéni képviselőjelöltek kampányköltéseinek elszámolását részletesen szabályozza, a jóval több pénzhez jutó pártokat nem kötelezi kampányköltéseik tételes bevallására.
• A pártok semmit nem kockáztatnak. Míg az egyéni képviselőjelölteknek vissza kell fizetniük az állami kampánytámogatást, ha a voksok két százalékát sem szerzik meg, addig a pártok több százmillió forintos támogatása akkor sem vész el, ha egyetlen szavazat sem érkezik a listájukra.
A megoldás
A törvényt úgy kell módosítani, hogy a pártoknak ugyanolyan szigorúan kelljen elszámolniuk a nekik fizetett közpénzekkel, mint az egyéni képviselőjelölteknek a kincstártól kapott kampánytámogatással.
Ezért a törvénynek rendelkeznie kell arról, hogy
• a pártok kincstári kártyán kapják meg a központi kampánytámogatást;
• a pártok az egyéni képviselőjelöltekhez hasonlóan, csak a kincstári kártyán költhessék el az állami kampánytámogatást;
• a pártok az egyéni képviselőjelöltek kampányköltéseire vonatkozó szigorral számoljanak el kampányköltéseikről;
• a pártok, ha a választáson nem szerzik meg a szavazatok legalább egy százalékát, a teljes központi kampánytámogatást legyenek kötelesek visszafizetni (a minimálisan szükséges szavazatarányt az egyéni jelöltek esetében is 1%-ra kell leszállítani).
Csak a törvény javasolt módosításával előzhető meg, hogy a kampánytámogatás reményében induló kamupártokhoz vándoroljon több milliárd forint közpénz.