(MTI) - A magyar autópálya-építések fajlagos kilométerköltsége az idén 2,3 milliárd forint - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) pénteken az MTI-vel, reagálva azokra az észrevételekre, amelyek az M4-es autópálya Abony-Fegyvernek szakaszának költségeit sokallták. A szaktárca közleményében megjegyezte, hogy a 2009-es mutatóhoz képest ezek a kiadások mindössze tíz százalékkal emelkedtek, miközben a különböző költségek átlagosan 45 százalékkal nőttek az elmúlt négy évben.
Az NFM tájékoztatása szerint az M4-es autópálya 29 kilométeres Abony-Fegyvernek szakaszán összesen 27 műtárgy, köztük 6 új pályahíd épül, amelyek összköltsége 37 milliárd forint. A speciális talajviszonyok - ártér, belvíz, Natura2000 területek, a Tisza, a Zagyva holtágának közelsége - miatt csak a földmunkák kiadásai összesen 28 milliárd forintot tesznek ki.
Így a 110 milliárd forintos összköltség közel 60 százaléka a helyi föld- és vízrajzi adottságokból fakadó, szükségszerű többletkiadásoknak tudható be - hangsúlyozták a közleményben.
A szaktárca jelezte: a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a három szakaszra kiírt nyílt közbeszerzési eljárásokon a legalacsonyabb árat adó kivitelezőkkel kötött szerződést.
A NFM megjegyezte: a fajlagos kilométerköltségek hasonló vagy akár jelentősen magasabb szintjére a környező országokban is van példa. Szlovákiában az R2-es autópálya 13 műtárgyat tartalmazó 10,4 kilométeres szakaszának ára kilométerenként 5,7 milliárd forint, az osztrák A5-ös 25 kilométeres szakaszáé 3,9 milliárd forint tett ki.
A tárca emlékeztetett arra, hogy az NFM alapvetően az Új Széchenyi Terv forrásaiból támogatja a hazai gyorsforgalmi hálózat fejlesztését. A korábbi kormányok jelentős részben előnytelen PPP-konstrukciókban valósították meg az erőltetett ütemű autópálya-építéseket - olvasható a tájékoztatóban.