Az Európai Csalás Elleni Hivatalhoz és az Európai Számvevőszékhez fordul Jávor Benedek, az Együtt-PM szövetség társelnöke az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakaszának építési költségei miatt. A politikus pénteki sajtótájékoztatóján elmondta, azért tett bejelentést és kezdeményezett vizsgálatot, hogy az uniós szervezetek tárják fel, miért kerül kilométerenként 3,8 milliárd, összesen 110 milliárd forintba az autópálya-szakasz építése, megfelelően használták-e fel a közpénzeket, uniós forrásokat, valamint vannak-e korrupcióra, illegális pártfinanszírozásra utaló bizonyítékok.
Jávor Benedek hozzátette, korábban a Kormányzati Ellenőrzési Hivatalnál és az Állami Számvevőszéknél is vizsgálatot kezdeményezett, mivel az említett útszakasz építése a legdrágább a magyarországi autópálya-építések történetében, ám nem kapott választ. Elmondása szerint a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt.-től sem kapott érdemi tájékoztatást az árazást firtató kérdésére.
Megemlítette, az Abony és Fegyvernek között "tükörsima" alföldi területen épülő útszakasz kilométerenként egymilliárd forinttal többe kerül az M7-es kőröshegyi völgyhidat tartalmazó szakaszánál, ez pedig teljesen indokolatlan.
Az Együtt-PM szövetség társelnöke az unió csalás elleni hivatalának és az Európai Számvevőszéknek címzett beadványában azt írta: a magas ár egyik vélelmezhető oka, hogy a kivitelezők között a Simicska Lajos tulajdonában álló Közgép Zrt. is megtalálható. Véleménye szerint fennáll a gyanúja, hogy "a túlszámlázott autópálya-beruházás költségeinek - végső soron az uniós közpénzeknek - egy része a Közgép közreműködésével a Fideszhez került illegális párttámogatásként".
Kormányzati közlemény
Az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakasz megépítésének forrásfelhasználását kötelezően vizsgálja az unió, mint minden nagyprojektben - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) pénteken az MTI-vel.
A szaktárca Jávor Benedek, az Együtt-PM szövetség társelnökének szavaira reagált, aki azt mondta: az Európai Csalás Elleni Hivatalhoz és az Európai Számvevőszékhez fordul az autópályaszakasz építési költségei miatt, mert szerinte a kilométerenkénti 3,8 milliárd forintos költség és a 110 milliárdos összköltség indokolatlan.
Az NFM erre reagálva azt közölte az MTI-vel, hogy a projekt támogatási kérelmét elfogadta az unió és megkezdték az ilyenkor szokásos vizsgálatot, amely kiterjed egyebek mellett az adott fejlesztés indokoltságára, a kivitelezés költségeire és a környezetvédelmi szempontokra is.
Közölték továbbá, hogy a hazai autópálya-építések fajlagos kilométer költsége 2013-ban 2,3 milliárd forint volt, ez mintegy 10 százalékkal több a 2009-es szinthez képest, miközben a bitumen- és az üzemanyagárak, a bér- és rezsiköltségek átlagosan 45 százalékkal nőttek.
Az M4-es autópálya esetében a 29 kilométeren 27 műtárgy, köztük 6 új pályahíd épül, amelyek összköltsége 37 milliárd forint. A speciális talajviszonyok miatt csak a földmunkák kiadásai összesen 28 milliárd forintot tesznek ki. A 110 milliárd forintos összköltség közel 60 százaléka a helyi föld- és vízrajzi adottságokból fakadó, szükségszerű többletkiadásoknak tudható be. Jelezték továbbá, hogy a közbeszerzési eljáráson a legalacsonyabb árajánlatot adó kivitelezőkkel kötöttek szerződést.