Csemő Község Önkormányzatánál 2012. évben a belső kontrollrendszer kialakítása az összesített értékelés alapján nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak, amely kockázatot jelent az Önkormányzat tevékenységeinek szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes végrehajtása során. - szerepel az ÁSZ jelentésben, melynek lényege röviden a következőkben foglalható össze:
A kontrollkörnyezet kialakítása nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak, mert a csemői jegyző nem készítette el a gazdasági programtervezetet, és a hivatali SZMSZ tartalma nem felelt meg jogszabályi előírásoknak. A jegyző továbbá nem gondoskodott a gazdálkodási ügyintézők által ellátott feladatok munkafolyamatainak leírásáról, a Polgármesteri Hivatalban dolgozó köztisztviselők teljesítményértékelését a 2012. évben nem készítette el, és nem kezdeményezte a köztisztviselőkkel szembeni hivatásetikai alapelvek részletes tartalma, valamint az etikai eljárás szabályai dokumentumainak Képviselő-testület elé terjesztését. Az információs és kommunikációs rendszer kialakítása azért nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak, mert a 2012. évi költségvetésről és a 2011. évi gazdálkodás zárszámadásáról szóló önkormányzati rendelet mellékletei tekintetében nem gondoskodott az elektronikus közzétételi kötelezettség teljesítéséről. A monitoring rendszer kialakítása sem felelt meg a jogszabályi előírásoknak, mert a jegyző nem alakította ki és nem működtette a Polgármesteri Hivatal tevékenységének, a célok megvalósításának nyomon követését biztosító rendszerét, valamint a 2011. évre vonatkozóan nem értékelte a Polgármesteri Hivatal belső kontrollrendszerének minőségét. A kockázatkezelési rendszer kialakítása részben felelt meg a jogszabályi előírásoknak, mert a jegyző a kockázatok kezelése érdekében szükséges intézkedések teljesítésének folyamatos nyomon követési módját nem határozta meg, és a hivatali SZMSZ-ben, valamint a képviselő-testületi SZMSZ-ben nem tüntették fel a vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek körét. A kontrolltevékenységek kialakítása megfelelő volt, mivel a jogszabályi előírásokban foglaltakat figyelembe véve kisebb hiányosságok mellett is e kontrollterület hozzájárult a Polgármesteri Hivatal, ezáltal az Önkormányzat céljainak eléréséhez.
A pénzügyi folyamatokban kulcsszerepet betöltő teljesítésigazolás és érvényesítés belső kontrollok működése gyenge volt, mert a teljesítésigazolást nem vagy nem szabályszerűen végezték, továbbá az érvényesítő nem jelezte az utalványozónak, hogy a megelőző ügymenetben a gazdálkodásra vonatkozó szabályokat nem minden esetben tartották be. Az írásbeli kötelezettségvállalásokat nem előzte meg pénzügyi ellenjegyzés, a kötelezettségvállalások nyilvántartása nem felelt meg a jogszabályban foglaltaknak, illetve egyes kötelezettségvállalásokat a nyilvántartásba nem vezettek fel. A 100 ezer Ft-ot el nem érő kifizetések esetében belső szabályzatban nem rögzítették a kifizetések rendjét, és a gazdálkodási szabályzatban előírt utalványrendelet helyett alkalmazott utalványrendelet nem felelt meg a jogszabályban és a gazdálkodási szabályzatban előírtaknak.
A csemői önkormányzatnál a belső ellenőrzés működése a jogszabályi előírásoknak jól megfelelt, azonban a belső ellenőrzés nem tárta fel a számvevőszéki ellenőrzés során a kontrollkörnyezet, az információs és kommunikációs rendszer, valamint a monitoring rendszer kialakításánál és a pénzügyi folyamatokban kulcsszerepet betöltő teljesítésigazolás és érvényesítés belső kontrollok működésénél megállapított hiányosságokat.
Az Állami Számvevőszék javasolta a csemői polgármesternek, hogy terjessze a Képviselő-testület elé a jegyző által előkészített gazdasági programtervezetet; intézkedjen arról, hogy az Önkormányzat kiadási előirányzatai terhére történt kötelezettségvállalásokra kizárólag a pénzügyi ellenjegyzés után, a pénzügyi teljesítés esedékességét megelőzően, írásban kerüljön sor; készítse el a jegyző munkaköri leírását; valamint kísérje figyelemmel az Önkormányzat gazdálkodásának szabályszerűségét. Gondoskodjon a belső kontrollrendszer működésére vonatkozó jogszabályi rendelkezések be nem tartása, továbbá a teljesítésigazolás, illetve az érvényesítés kontrollokkal összefüggésben feltárt hiányosságok, szabálytalanságok tekintetében az esetleges munkajogi felelősséggel kapcsolatos körülmények kivizsgálásáról, majd a vizsgálat eredményének függvényében tegye meg a szükséges munkajogi intézkedéseket.
Az Állami Számvevőszék javasolta Csemő község jegyzőjének, hogy a jogszabályi előírásoknak megfelelően egészítse ki, aktualizálja a kontrollkörnyezet, a kockázatkezelési rendszer, a kontrolltevékenységek, az információs és kommunikációs rendszer, valamint a monitoring rendszer szabályozását. Intézkedjen a pénzügyi folyamatokban kulcsszerepet betöltő kontrollok – a teljesítésigazolás és az érvényesítés – jogszabályokban előírtaknak megfelelő működéséről, továbbá a belső ellenőrzés működésében feltárt kisebb hiányosságok megszüntetéséről.