Rovatunkat a JANIK Autósiskola támogatja.- Napjainkban a motorkerékpáros közlekedés reneszánszát éli, mivel egyre többen közlekednek motoros kétkerekűekkel a közutakon. A motorkerékpározás egyedi élménye, a „szabadság érzete”, valamint a gyorsabb közlekedés reménye egyértelműen csábítóan hat a közlekedők egyre bővülő rétegére. Ezzel egy időben Magyarországon a motorkerékpáros közlekedés biztonsága az elmúlt időszakban az általános trendhez képest kedvezőtlenebbül alakult. Meg kell jegyezni ugyanakkor, hogy időközben a járműpark is jelentős változáson esett át, hiszen 2001-hez viszonyítva a motorkerékpárok száma közel 63%-kal nőtt. A KSH adatai alapján 2012-ben a regisztrált motorkerékpárok száma 151 405 volt hazánkban.
Magyarországon az ezredforduló óta a személysérüléses motorkerékpáros balesetek számában kedvezőtlen tendencia mutatható ki. Míg 2001-ben - a közlekedéspolitikai koncepciók bázisévében - motorkerékpárosok részvételével 974 közúti közlekedési baleset történt, addig (az elsődleges adatok alapján) 2013-ban 1333 ilyen esetet regisztráltak. A növekedés mértéke közel 37%-os.
Motorkerékpáros 2001-ben 495, 2013-ban 658 alkalommal okozott személysérüléses közúti közlekedési balesetet. Az eltelt tizenhárom év függvényében motorkerékpárosok által okozott balesetek növekedésének mértéke közel 33%-os.
A közúti balesetben meghalt motorkerékpárosok és utasok vonatkozásában megállapítható, hogy 2001-2013 között a motoros áldozatok száma 62-ről 58-re csökkent. A mintegy 6,5%-os csökkenés jelentősen alatta marad annak az általános trendnek, mely az elmúlt évtizedben a közúti balesetben meghalt összes személy számát jellemzi (valamennyi közlekedői csoport vonatkozásában).
A motorkerékpáros balesetek legfőbb okait az emberi tényezőben, a jogkövető járművezetői magatartás hiányosságaiban kell keresni. A motorkerékpáros balesetek jellemző okai az elmúlt évben a sebesség nem megfelelő alkalmazása (58%), az irányváltoztatás, a haladás és kanyarodás szabályainak meg nem tartása (18%), valamint a szabálytalan előzés (7%) volt.
Közismert, hogy a kétkerekű motoros járművel utazók baleseti kockázata átlag feletti. Ennek oka, hogy a motorkerékpárosokat a gépkocsikban jellemző passzív biztonsági megoldások nem védik, így közlekedési baleset esetén testük közvetlen fizikai behatásnak van kitéve. Az elfogadott uniós álláspont szerint egy motorkerékpáros, illetve segédmotoros kerékpáros halálozási kockázata átlagosan 18-szor(!) nagyobb, mint egy személygépkocsi vezetőé. A halálozási kockázat mértéke azonban országonként eltérhet.
Figyelemmel az Európai Unió új évtizedre szóló közlekedéspolitikai programjára („Fehér könyv”), valamint a hatályos hazai közlekedésbiztonsági előírásokra és koncepciókra („Magyar Közlekedéspolitika 2003-2015” c. program, Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram 2011-2013.), e közlekedői csoportra kiemelt figyelmet kell fordítani, hogy „megforduljon a motorkerékpárosoknál megfigyelhető tendencia”. Mindezt Siim Kallas, az Európai Bizottság helyettes elnöke, aki egyben a Bizottság közlekedéspolitikáért felelős biztosa hangoztatta.
A rendőrségnek a jogszabályokban meghatározott feladatainak megfelelően alapvetően közúti ellenőrzésekkel, valamint preventív intézkedésekkel kell fellépnie a motorkerékpárosok közlekedés-biztonságának javítása érdekében. A közlekedésrendészeti tevékenységgel, az ellenőrzésekkel kapcsolatban szükséges megjegyzeni, hogy az intézkedések elsősorban nem a szankcionálásra, hanem a balesetek megelőzésére irányulnak. A kirívó, durva közlekedési szabályszegések elkövetőivel szemben ugyanakkor elkerülhetetlen a kellő visszatartó hatást eredményező szankciók alkalmazása. Ezt kívánja a többi közlekedő életének és testi épségének védelme is. Az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság (ORFK-OBB) kampánya során szeretné felhívni a közlekedők figyelmét a motorkerékpárosok fokozott veszélyeztetettségére, a jellemző baleseti okokra, és egyben megindokolni, szakmai érvekkel alátámasztani a motorkerékpáros védőfelszerelések használatának szükségességét. Felhívjuk a közlekedésben résztvevők figyelmét a téma aktualitására, különös hangsúlyt fektetve azokra a közlekedőkre, akik napi szinten használják motoros kétkerekű járművüket.
Írja a police.hu