Cikkünk támogatója a Culture CAFE- Május 8-én benépesült a Kultúra Háza rendezvényterme a Városi versmondó verseny ügyes kis résztvevőivel, a felkészítőkkel és a szülőkkel. Minden kisgyermeket, aki idáig eljutott nagy dicséret illet, hiszen ők azok, akik iskolájukban, korcsoportjukban a legelső helyeken végeztek. Így aztán nem volt könnyű dolga a zsűrinek, mikor döntenie, kellett, de egyik kisgyermek sem távozott üres kézzel. Szép oklevelet, csokit, lufit, kaptak, és az első három helyezett könyvjutalmat is. Ebben, az új intézményben ilyen jellegű versenyre először került sor. Szépen feldíszítették a dolgozók a termet, és gyönyörű virágot is kaptak a zsűritagok, és azok a pedagógusok, akik részt vettek a gyerekek felkészítésében. Gyakorló anyukaként jól tudom, hogy milyen remek érzés az, hogy egy gyermek szereti, és érti a verseket, sőt, ha azokat szavalni is szereti, akkor az a mai világban maga a parányi csoda. Képgaléria IDE kattintva
Nekem, és mindazon szülőknek, akik részt vettek a rendezvényen, ebben az élményben lehetett részük. A programot remekül megszervezték, mosolygós délutánt, a magyar nyelv igazi örömünnepét tölthettük el az intézményben, ahol az alábbi eredmények születtek:
1. OSZTÁLY
I. Lendvai Kitti
Iskola: Gyulai iskola
Felkszítő tanár: Debreczeniné Hegedűs Ágnes
II. Kovács Panna Borbála
Iskola: Gyulai iskola
Felkészítő tanár: Debreczeniné Hegedűs Ágnes
III. Fekete Richárd
Iskola: Somogyi Iskola
Felkészítő tanár: Kovácsné Dani Tünde
IV. Habony Bence
Iskola: Somogyi iskola
Felkészítő tanár: Habony Istvánné és Kovácsné Dani Tünde
2. OSZTÁLY
I. Molnár Benedek
Iskola: Somogyi iskola
Felkészítő tanár: Pál Szabó Andrea
II. Donkó Édua
Iskola: Gyulai
Felkészítő tanár: Kovácsné Prágai Ilona
III. Csizmadia Fanni
Iskola: Gyulai
Felkészítő tanár: Csibrányné Kovács Mária
IV. Lőrinczy Kristóf László
Iskola: Somogyi
Felkészítő tanár: Pál Szabó Andrea
3.OSZTÁLY
I. Szabó Lídia Borbála
Iskola: Gyulai
Felkészítő tanár: Skultéti Ilona
II. Nagy Cintia Nóra
Iskola: Somogyi
Felkészítő tanár: Kovácsné Barta Éva
III. Nagy Vivien
Iskola: Somogyi
Felkészítő tanár: Halasiné Tóth Katalin
IV. Menyhárt Edina
Iskola: Gyulai
Felkészítő tanár: Szűcs Ágnes
4. OSZTÁLY
I. Habony Virág
Iskola: Somogyi
Felkészítő tanár: Habony Istvánné és Gémesné Nánási Beáta
II. Abonyi Zsanna
Iskola: Gyulai
Felkészítő tanár: Egediné Sefcsik Ágota
III. Marchini Martina
Iskola: Gyulai
Felkészítő tanár: Egediné Sefcsik Ágota
Simon Szabina, az intézmény igazgatója mondott köszöntőt, melynek szavaival én magam is azonosulni tudok. Az alábbiakban ennek üzenetét is elolvashatják:
„ Versmondóink a hangos versmondással a költészet ősi lényegét teremtik újra. Anélkül persze, hogy ezt tudatosítanánk. Ha a versmondásnál figyelmünk kizárólag a ritmikára, az ütemezésre, a ritmusra és tempóra koncentrál, akkor a vers szabad utat talál érzékelésünk mélyebb rétegei felé. Olyan belső húrokat képes megrezegtetni, amelyeket a tudat, az intellektus sosem. Hiszen a vers élet: ritmus, mozgás, játék, nyelvi varázslat, érzelem, világlátás. A versek képesek szervesen beépülni világunkba, énünkbe, tudatalattinkba. A vers mondanivalója minden élethelyzetben más és más arcát fordítja befogadója felé, más és más hangsúllyal szólít meg. Egyszóval életszerű, természetes módon él bennünk, velünk.
Gyermekkorban kell elkezdeni foglalkozni a versekkel, mesékkel, amikor még az egyéniség formálható. Akit kisgyermekkorban rászoktatnak a könyvtárlátogatásra, olvasásra, a versek szeretetére és ezt a szeretetet később sem hagyják lanyhulni, azokból felnőttként is a könyvek, versek tisztelői lesznek.
A tanulási problémák hátterében a mai iskolások több mint felénél kimutatható valamilyen az anyanyelvhez, olvasáshoz, szövegértéshez, szókincshez, beszédhez kapcsolódó gyakorlatlanság, hiba. Ezeket a problémákat lehet orvosolni azzal, hogy időben megtanítjuk gyermekeinket szépen és helyesen beszélni, aminek egyik alapköve a vers.
A médiának fontos szerepe lehetne abban, hogy a legjobb értelemben divatossá tegye a verset. Azok a versek, amelyeket megzenésítenek, elhangzanak a rádióban, hirdetésként vagy a neten könyvismertetés formájában hívják fel rájuk a figyelmet, természetesen hamarabb kerülnek be a köztudatba.
A versek megszerettetésében nagy szerepünk van nekünk művelődésszervezőknek, könyvtárosoknak, pedagógusoknak, szülőknek egyaránt, nekünk kell összefogni annak érdekében, hogy a vers szerepe ne sikkadjon el.
Vigyázzunk hát verseinkre, szükségünk van és lesz rájuk! „