Fogyasztóvédők: minden bizonnyal áthárítják a különadókat
Félünk attól, hogy nem csak a bankadót, hanem az összes többi ágazati különadót is áthárítják az érintett cégek és vállalatok a fogyasztókra” - nyilatkozta Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szóvivője a Duna Televízió Hattól nyolcig című műsorában csütörtök reggel. Ennek első jelét látja szervezetük a Volksbank díjemelési tételeiben, amelyeket számszerűen is ismertetett a műsorban a szóvivő. Arra felvetésre, hogy a nevezett bank úgy reagált: ők a hatályos törvények szerint jártak el, illetve az ügyfeleknek kedvező döntések is születtek, Kispál Edit úgy reagált: végigtanulmányozta a bank hirdetményeit, és abban nem talált olyan elemet, amely esetében csökkentek volna a díjak. Szinte bizonyosak abban - tette hozzá -, hogy a többi, válságadóval érintett szektorban is megtörténik majd a díjak fogyasztókra hárítása.
A banki tételek zömmel szabadárasak
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) az az álláspontja, hogy az elmúlt hat hónapban szinte alig emelkedtek a banki tarifák; a különadó áthárításának igazolásához pedig komoly háttértanulmányokra lenne szükség a PSZÁF szerint – vetette fel a Hattól nyolcig.
A fogyasztóvédelmi szóvivő úgy reagált: eddig – fogyasztói bejelentések alapján – eddig egyedül a Volksbank tarifáit vizsgálták meg, a többi bankról nem tudnak nyilatkozni. A konkrét ügyben bejelentést tettek a PSZÁF felé. Viszont az tudható, hogy jogszabályi háttér nem korlátozza a banki díjtételek emelését.
Az egyéb banki díjak esetében nincs olyan tételes szabályozás, mint amilyen például a hitelszerződések díjtételeinek emelését szabályozza konkrétan és tételesen – tette hozzá. “Elvileg az is előfordulhat, hogy akár duplájára, triplájára emelkednek az árak, jogszabály elvileg megengedi. Ha ezt a piac elbírja és így is tud működni, adott esetben ez is előfordulhat” - szögezte le az fogyasztóvédelmi egyesületi szóvivő.
Törvényi lehetőség, hogy ingyenesen otthagyhatja az ügyfél a díjakat emelő bankot – viszont ez sem minden ügyfél esetében egyszerű – hangzott a beszélgetésben. “Nagyon sokak rendelkeznek hitellel, és ha a hitel feltétele, hogy a hitelt nyújtó banknál vezessék a számlájukat is, náluk a váltás lehetősége nem áll fenn. Ugyanígy vannak a csoportos beszedési megbízásokat használók is – ők is sokkal macerásabbnak tartják más bankhoz szerződni; inkább lenyelik az esetleges többletköltségeket” - szögezte le Kispál Edit.
Több ágazatban nehéz a nyomon követés
A szóvivő azt mondta: áruházláncok esetén sokkal nehezebb követni az ágazati különadók esetleges áthárításának megtörténtét. Kisebb, néhány forintos áremeléseket ugyanis észre sem vesznek a fogyasztók vagy az érdekvédők. A kommunikációs cégeknél és az energetikai szektorban is viszonylag nehéz az esetleges áthárítást bizonyítani – a bankszektorban figyelhetők meg legkönnyebben a változások.
Nem sok jóval biztatják a panaszosokat
Sok jóval nem tudják biztatni például a bankszektor kapcsán hozzájuk forduló panaszosokat. “Mindenkinek azt mondjuk, nézzék meg a feltételeket, döntsék el, megéri-e nekik váltani, ha nem kapnak megfelelő tájékoztatást, éljenek bejelentéssel a PSZÁF felé”. Civil szervezetként – tette hozzá – mindössze annyit tehetnek, hogy felhívják a lakosság és a kormány figyelmét a folyamatokra. Illetve a fogyasztóvédelmi bizottságban is elmondják majd: eddig az volt a kommunikáció, hogy nem lehet áthárítani a fogyasztókra a különadókat, ez mégis minden bizonnyal meg fog történni más szektorban is.
Szöveg: Pintér Attila, felelős szerkesztő, Duna Televízió.
Tekintse meg a beszélgetést: