A 4-es számú főút Abony és Fegyvernek közötti szakaszán több mint hétszáz baleset történt két és fél év alatt: ezt az érvet is említette a kormány, amikor az új M4-es építéséhez igényelt támogatást Brüsszeltől. Ezzel együtt az Európai Bizottság (EB) indokolatlan fejlesztésnek állította be az M4-es megépítését Abony és Fegyvernek között, írja a Magyar Hírlap.
Részletesen megindokolta a kormány az EB-nek, hogy miért tartja szükségesnek az M4-es autópálya megépítését Abony és Fegyvernek között. A bizottság ugyanakkor technikai és költségvetési észrevételeket tett, és négy pontban támasztott kifogást arra vonatkozóan, hogy miért nem tartja támogathatónak a projektet. Az EB még tavaly áprilisban küldte meg a kifogásait, a kormány júniusban adott válaszait szintén nem találta elfogadhatónak. Ezzel együtt a bizottság azt közölte a magyar féllel, hogy ha két hónapon belül nem támasztják alá a vitatott pontokat, akkor Brüsszel el fogja utasítani a nagy projekt jóváhagyását. A kormány idén áprilisban leállíttatta a beruházást.
Az EB egyrészt azt kifogásolta, hogy a magyar kormány nem tudta kellőképpen megindokolni, miért éppen ezt az autópálya szakaszt építteti meg. A bizottság ugyanis helyi jellegű beruházásként értékelte a Szolnokot is elkerülő, harminc kilométer hosszú szakaszt. Az is gond – vélte a bizottság –, hogy párhuzamos lenne a Szolnok–Püspökladány vasútvonallal, melyre Magyarország megkapta a támogatást, ami annyit jelent, hogy a költségek 85 százalékát az Európai Unió finanszírozza. Mint azt Szalóki Flórián, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkára a minap egy konferencián elmondta, az M4 Abony–Fegyvernek szakaszának építése nem helyi jellegű. Harmincéves távlatban ugyanis kiépülne az M4–M8 autópálya Rábafüzestől egészen Berettyóújfaluig a főváros elkerülésével. Ugyanakkor a vasúti az autópálya-fejlesztéstől külön áll, mindkét beruházásnak megvan a saját funkciója, és máshol is történt már párhuzamos közúti és vasúti beruházás. Vagyis az M4-es autópálya érdemben nem rontaná az említett vasútvonalon a korábban feltüntetett (közútról vasútra átterelt) utasszámot.
A cikk folytatása ITT ÉRHETŐ EL.