Szabályosan biztonságosabb- Ahelyett, hogy fizetési halasztást kért volna a NAV-tól, rossz döntést hozott és még nagyobb bajt okozott magának egy Pest megyei kereskedelmi kft. Átmeneti likviditási nehézségét ugyanis azzal akarta áthidalni, hogy a több mint 130 millió forintnyi áfafizetési kötelezettsége helyett nullás adattartalommal nyújtotta be bevallását. Az adózás rendjéről szóló törvény magánszemélyeknek és cégeknek egyaránt lehetőséget teremt arra, hogy átmeneti fizetési nehézség esetén adókötelezettségükre fizetési könnyítést (részletfizetést vagy fizetési halasztást) kérjenek a NAV-tól. Ez a rendelkezés annyiban is segíti a kérelmezőket, hogy az adott kötelezettségre vonatkozó első kérelem a végrehajtás megindítására is halasztó hatállyal van.
Nem élt ezzel a lehetőséggel az a Pest megyei társaság, melynek nullás adattartalmú áfabevallása
fennakadt a NAV kockázatelemzésén. Az Európai Unió más tagállamaiból érkező
kontrolladatok, valamint az EKAER fuvaradatai ugyanis ellentmondtak a bevallásnak, és
német, lengyel, valamint román partnerekkel történő jelentős volumenű kereskedelmi
tevékenységről tanúskodtak.
A cég képviselője az ellenőrzéskor elmondta, hogy semmiféle adóeltitkolási szándék nem
vezérelte, de mivel vevői 90 napos határidővel fizetnek, így likviditási nehézségei adódtak.
Ezt azzal akarta áthidalni, hogy bevallását nullás adattartalommal nyújtja be, majd amikor
vevői fizetnek, önrevízióval bevallja a több mint 130 millió forint fizetendő áfáját. Mivel
azonban a revízió megkezdődött, az önellenőrzésre már nem volt módja.
A társaság azzal, hogy nem a törvényes és biztonságos módját (a fizetési halasztás
kérelmezését) választotta a probléma megoldásának, még nagyobb bajba sodorta magát,
hiszen az adóhiányon túl bírságot is kell fizetnie és adózói múltja sem lesz már makulátlan.
A fizetési könnyítésekről a NAV 30. számú információs füzete ad részletes tájékoztatást, mely
a NAV hivatalos weboldalán (http://nav.gov.hu/nav/inf_fuz) érhető el.
Nemzeti Adó- és Vámhivatal
Közép-magyarországi Regionális Adó Főigazgatósága