Olvasónk kérésének megfelelően jártam utána annak, hogy vajon miért nem egy borítékban, egyszerre küldi ki az abonyi adóhatóság a különféle helyi adók csekkjeit. Kérdéseimre Dr. Balogh Pál jegyző részletes, mindenre kiterjedő, pontos választ adott. Az alábbiakban ezt olvashatják: Tisztelt Főszerkesztő Asszony!
Abony Város Önkormányzat Képviselő-testülete a 35/2014. (XII. 02.) számú rendeletében 2016. január 1-jei hatállyal kommunális adó mérték változásról döntött.
Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (továbbiakban Art.) 123. § értelmében az adóhatóság az adóügy érdemében határozattal, az eljárás során eldöntendő egyéb kérdésben végzéssel dönt. Az adóügy érdeméhez tartozik minden, az adókötelezettséget érintő, az adózó, az adó megfizetésére kötelezett személy jogát, kötelezettségét megállapító döntés…
Az adómérték változás miatt az adóhatóság határozatban szabja ki az új, 2016. január 1.
napjától fizetendő kommunális adót. A határozatokhoz mellékelten megküldésre kerültek a
2016. I. féléves készpénzátutalási-megbízások. A fizetési határidő az első félévi
magánszemélyek kommunális adója vonatkozásában a határozat jogerőre emelkedésétől
számított 15 nap.
Szintén határozattal kerül kiszabásra a gépjármű adó is, ha gépjármű vásárlása történik, vagy
a gépjármű életkora miatti adómérték-változás következik be.
E határozatokat a hivatalos iratok kézbesítésére vonatkozó szabályok szerint kell az adózó
részére kézbesíteni.
Amennyiben nincs adókötelezettséget érintő változás - pl. adás-vétel, mértékváltás - az Art. II.
számú melléklete alapján a kommunális adót és a gépjárműadót félévenként, két egyenlő
részletben kell az adóév március 15-éig, illetve szeptember 15-éig az adózónak megfizetnie.
Az erre vonatkozó értesítő és készpénzátutalási-megbízás kézbesítésére – nem tartalmazván
adóügyi döntést (határozat, végzés) - már nem vonatkoznak a fenti szigorú szabályok, azok
egyszerű küldeményként továbbíthatók.
A fentiek tükrében nincs tehát arra lehetőség, hogy az azonos adózóra vonatkozó különböző
tárgyú adóhatósági határozatokat és értesítőt egyetlen küldeményként továbbítsuk.
A postai kézbesítés a 2016. január 01. napján hatályos belföldi postai díjak szerint történik.
Egyben tájékoztatom, hogy az Adóhatóság munkatársai készségesen segítenek a Tisztelt
Lakosságnak a felmerülő problémák, kérdések megoldásában a megadott telefonszámokon,
vagy személyesen ügyfélfogadási időben.
Abony, 2016. március 10.
Üdvözlettel:
dr. Balogh Pál
jegyző
Kérdezte Olvasónk, aki teljesen megdöbbent azon, hogy az abonyi polgármesteri hivatalból a kommuniális adó csekket postai úton tértivevényesen megkapta, azonban más adócsekket még nem. Szerinte ez pazarlás, mert minden egyes csekket, ha külön küld az önkormányzat, az nagyon sokba kerül. Vélhetően az ügynek prózai magyarázata van. Az már korábban kiderült, hogy csakis postai úton történhet egy megváltozott jogszabály szerint ezen csekkek kiküldése. A hivatali kézbesítők az abonyi önkormányzat szerint nem vihetik ki a csekkeket. Legalábbis ezt válaszolta lapunknak korábban a hivalavezető. Én azonban úgy tudom, hogy más önkormányzatoknál továbbra sem a postát választják, hanem a hivatali dolgozók viszik ki a csekkeket. Minden esetre valóban nem túl pénztárca kímélő megoldás a jelenlegi rendszer alkalmazása. Bizonyára tud majd nekünk érdemi magyarázattal szolgálni Abony Város jegyzője, akinek elküldöm ezzel kapcsolatos kérdésemet.
Olvasónk írja:
Tegnapi nap megkaptuk ajánlott levélben az önkormányzattól a kommunális adó határozatát és a csekket. Ez eddig oké, de nem tették bele a súlyadóknak a csekkjeit. Tudsz-e róla valamit,, mindet külön-külön ajánlott levélben kapjuk meg? Annyi pénzünk van,hogy ilyen pocséklást is fut? A befizetési határidő itt van a nyakunkon,15-ig be kellene fizetni!Szerintem ez mindenkit érint!
LŐVE