Alapcikkünk IDE kattintva olvasható a témával kapcsolatban. Alap probléma: Már nem először fordul elő velem, hogy éppen, hogy beérünk kisfiammal a ceglédi iskolába. Abony felől indulunk, megjegyzem időben. A város széli, Kórházhoz közeli vasúti átjáróban azonban elakadunk. Hosszú perceken keresztül, általában negyedóra, piros lámpánál és sorompónál állunk.
A MÁV illetékesei az esetet kivizsgálták és az alábbi választ juttatták el részemre:
Tisztelt Lőrinczy Veronika!
A tehervonatvonat forgalmi ok miatt állt meg az átjáróban, és mindössze 5 percig zárta el, – ezt az előírások szerint rögzített adatok között visszakereste a vasúttársaság. A megállás oka a ceglédi állomás keresztirányú személyvonat forgalma volt, ami ebben az időszakban közel ezer utas menetrendszerű eljutását szolgálja. A mintegy 600 méteres szerelvény továbbhaladása a személyvonatok késését okozta volna, ami később további csúszásokhoz vezetett volna az ország egyik legnagyobb utasforgalmú fővonala, a Budapest–Cegléd–Szolnok–Debrecen, illetve a szegedi fővonal közlekedésében is.
A vasúttársaság szakemberei azt is megvizsgálták, hogy a ceglédi állomás forgalmi személyzete a vonatkozó előírások szerint szervezte-e a vonatforgalom szabályozását, amikor ez a tehervonat közlekedett. Az elmúlt két hét adatai szerint ebben az átjáróban reggel átlagosan 2,5 percnél többet nem tartóztatta fel a vonatközlekedés a közúti forgalmat, amellyel szemben a KRESZ szerint elsőbbsége is van az átjáróban.
A környezetterhelés és az utak állapotának szempontjából társadalmi és gazdasági tényező is a tehervonatok és az áruszállító irányvonatok közlekedtetése, mert – több más előny mellett – ezáltal rengeteg kamiontól mentesülnek a közutak. A egyik legfontosabb előny azonban, hogy harmadannyi szennyezéssel jár a vasúti szállítmányozás, mint a kamionos fuvarozás. Amennyiben a tehervonatok helyett kamionnal szállítanák az árukat, akkor gyorsabban romlana az úttestek állapota, növekedne a települések zaj- és porszennyezése. Az autósok számára pedig sokkal nagyobb veszéllyel, balesethelyzettel járna és több időveszteséget okozna a teherautók mögötti „kullogás” és az előzgetés, mint a sorompónál történő várakozás.
Számos nagyvállalat már felismerte a vasúti szállítás környezetvédelmi előnyeit, ami találkozik a vasúttársaság azon céljával, hogy minél több árufuvarozót győzzön meg a vasút fontosságáról és használatáról.
Együttműködését köszönjük!
MÁV Magyar Államvasutak Zrt.
Kommunikációs Igazgatóság
A fenti levélre a következőt válaszoltam:
Tisztelt Címzett! Ha ez csak öt perc lett volna, és nem rendszeres, eszembe nem jutott volna Önöknek levelet írni.... Talán ismerem az órát...
Minden esetre a cikk célt ért, mert azóta csodák csodájára megszűnt ez a reggeli állapot. Erről többi, érintett olvasónk is nagy örömmel számolt be.
Köszönjük, hogy az esetet kivizsgálták, és azt is, hogy ennek következtében helyreállt a rend... Lőrinczy Veronika főszerkesztő