Mészáros Lászlóné Szeremi Anikó helyi Jobbik elnök javaslatára nemet mondott a város a Nemzeti Eszközkezelőnek. A képviselő- testület még 2017. június 29-i ülésén tárgyalta a Nemzeti Eszközkezelő Zrt. által megvásárolt ingatlanok ingyenes önkormányzati tulajdonba vételét. 50 ingatlant akartak rásózni a városra..... nem sikerült.
Abony Város Önkormányzat Képviselő-testülete nem kívánt élni a
hitelszerződésekből eredő kötelezettségeiknek eleget tenni nem tudó természetes
személyek lakhatásának biztosításáról szóló 2011. évi CLXX. törvényben biztosított
ingyenes önkormányzati tulajdonba vétel lehetőségével.
Az Abonyi Polgármesteri Hivatal Településfejlesztési Osztálya megkereste a Nemzeti
Eszközkezelő Zrt-t (a továbbiakban: NEK Zrt.) annak érdekében, hogy szíveskedjenek
tájékoztatást adni Abony Város Önkormányzata közigazgatási területén lévő, a NEK Zrt.
kezelésében lévő lakóingatlanokról, illetve - ha azokra vonatkozóan bérleti jogviszony áll
fenn - a NEK Zrt. által kötött bérleti szerződésben meghatározott feltételekről, továbbá az
ingyenes önkormányzati tulajdonba adás eljárási rendjéről (a NEK tájékoztató a jelen
előterjesztés 1. számú melléklete, a MNV tájékoztató jelen előterjesztés 2. számú melléklete).
A Nemzeti Eszközkezelő Zrt. 50 darab ingatlant sorolt fel egy táblázat keretében (a jelen
előterjesztés 3. számú melléklete), melyekből egy darab ingatlan üres állapotú, a többi ingatlan
bérleményként van feltüntetve. A táblázat kiegészítésre került a táblázat megküldése óta
kezdeményezett műszaki átadás-átvételi eljárás lefolytatásával érintett ingatlanokkal (7 db).
Az ingatlanok műszaki állapota többé-kevésbé ismert előttünk, az viszont, hogy a bérlők
fizetik-e rendszeresen bérleti díjat az nem ismert. A jelenlegi ismereteink szerint, az
ingatlanok többségében nem igényelnek azonnali beavatkozást, nincs szükség felújítási,
balesetveszélyes állapotot megszüntető munkálatokra, azaz a műszaki állapotuk megfelelő.
A fent hivatkozott törvény alapján a lakóingatlanokat átvevő települési önkormányzat a
lakóingatlan önkormányzati tulajdonba kerülését követő két éven belül a bérlő számára a
NEK Zrt. által kötött bérleti szerződésben meghatározottaknál hátrányosabb feltételeket nem
határozhat meg.
A bérleti díjak az alkalmazott feltételrendszerben, a küldött táblázat szerint nagyon
alacsonyak (átlagban 10.000,- Ft./ingatlan, az átlag nagyság a szemrevételezések alapján
cca. 90 m2
– a táblázat nem tartalmazza a felépítmények pontos méretét, azaz kb. 115,-
Ft./m2
/hó {havi bérleti díj: ~514.000,- Ft., 2 évre 12.336.000,- Ft.}), míg az önkormányzati
tulajdonban lévő lakások bérletéről, valamint elidegenítéséről szóló Abony Város
Önkormányzat Képviselő-testületnek 17/2007. (IV.26.) önkormányzati rendelete
(továbbiakban: Lakásrendelet) 2-4. számú melléklete szerint az Abonyban bérbe adott
önkormányzati tulajdonú lakások szociális és piaci alapú bérleti díja 145 és 645,- Ft./m²/hó
között mozog, azaz a szociális alapon kiadott komfort nélküli önkormányzati lakás
négyzetméterre vetített bérleti díja is magasabb NEK Zrt. által kezelt lakások fajlagos díjainál.
Az állami tulajdonban lévő lakóingatlanok komfortos, összkomfortos minősítésűek, így az
525,- valamint a 645,- Ft./m2
/hó fajlagos bérleti díj töredékét (115,- Ft./m2
/hó) fizetik a
jelenlegi bérlők az államháztartás felé.
Az ingatlanok átvételéhez kapcsolódó kötelezettség, miszerint két éven belül a bérlő számára
a NEK Zrt. által kötött bérleti szerződésben meghatározottaknál hátrányosabb feltételek nem
köthetők ki, alapvetően befolyásolja a helyi szociális ellátó-rendszer bérlakás-gazdálkodási
alrendszerére vonatkozó részletes szabályokat. A két év eltelte után Abony Város
Önkormányzata emelhet a bérleti díjakon, illetve összhangba lehet hozni a szerződéseket a
hatályos Lakásrendeletünkkel, de az 450 – 550 %-os emelést jelentene, amely feszültség
gerjesztő hatású.
Összegzés:
1) Az ingyenes önkormányzati tulajdonba adással kapcsolatban az önkormányzatot az
alábbi kötelezettségek terhelik:
a) az önkormányzat területén lévő összes ingatlan át kell venni,
b) két éven belül a bérlő számára a NEK Zrt. által kötött bérleti szerződésben
meghatározottaknál hátrányosabb feltételeket nem köthet ki,
c) az ingatlanokat bérlet útján kell hasznosítani,
d) 15 évig nem idegeníthetőek el,
e) az ingatlanokon végzett beruházásokhoz kapcsolódó hitelfelvételhez engedély kell,
f) kötelező az ingatlanok hasznosítása, az állagmegőrzés,
g) évente be kell számolni a NEK Zrt. felé.
2) Pozitívumok: (az itt szereplő összegek csak fiktív számok, annak bemutatására szolgálnak,
hogy meg tudják állapítani a döntéssel járó haszon, vagy veszteség nagyságrendjét!)
a) Az önkormányzati vagyon 50 + 7 db ingatlannal gyarapodik (átlag 6.000.000.-Ft-ot
feltételezve 342.000.000,- Ft). A ténylegesen felhasználható bevétel 15. éves
hasznosítási idő leteltét követően, az ingatlanok értékesítése után realizálható.
b) A bérlők száma 57 családdal nő. Az általuk befizetett bérleti díjak az önkormányzat
bevételei lesznek
c) az egyes ingatlanok tekintetében -az Önkormányzati tulajdonba adás esetén- a NEK
Zrt. elkészítteti az egyes értékmegállapító szakvéleményeket.
3) Negatívumok:
a) A bérlők által befizetett bérleti díjak az önkormányzat bevételei lesznek, az átlag
bérleti díj - az Önkormányzat által szedett díjakhoz képest- alacsony kb. 10.000,- Ft/hó, hogy
nem eredményez jelentős bevételt az önkormányzat számára (havi bérleti díj:
~514.000,- Ft, 2 évre 12.336.000,- Ft).
b) A bérlők száma 57 családdal nő. Számolni kell azzal, hogy lehetnek olyan bérlők, akik
az esedékes bérleti díjat, közös költséget, közüzemi tartozást nem tudják megfizetni,
velük szemben el kell indítani a végrehajtási eljárást, a maga költségeivel és
következményeivel együtt.
c) Egy ingatlanra vonatkozóan: pénzkövetelés végrehajtási költségei kb. 100.000,- Ft-ot
tesznek ki (fizetési meghagyás kibocsátása, MOKK díja, végrehajtó díja), valamint az
ingatlan kiürítése iránti eljárás szintén hasonló nagyságrendet képviselhet. Költségként
jelentkezhet az esetleges közüzemi díjak megelőlegezése az eredményes végrehajtás
reményében. Társadalmi következménye, hogy a kiköltöztetett bérlő újra
lakásproblémával küzdő igénylő lesz.
4
d) Az ingatlanok állapotát részben ismerjük, s a megtekintés óta akár jelentősen is
változhatott, ezért még megbecsülni sem tudjuk, hogy ezen ingatlanok fenntartása,
esetleges megüresedése esetén felújítása milyen összeget tesz majd ki.
e) Az ingatlanok kezelése (számlázás, végrehajtások, műszaki állapot figyelés,
karbantartások, felújítások elvégzése) a jelenleg is az önkormányzati ingatlanokat
kezelő osztályok feladatait jelen állás szerint valamelyest megnövelné
Az üres állapotban lévő ingatlan önkormányzati tulajdonba vétele a fenti kötöttségek nélkül
hasznosítható, de az ingatlanállomány csak együtt vehető át.
Forrás: A napirend előterjesztése
Ennek tükdrében az avonyi képviselő- testület úgy döntött, hogy NEM veszik át az ingatlanokat!