Az edzőcipőiről, sportruházati termékeiről és kiegészítőiről híres Adidas márka ezúttal olyan marketinglépést tett, amely miatt az egész világ az új kollekcióra figyelt. Most azonban nem a megszokott minőség vagy a korábbiaktól eltérő formavilág miatt történt mindez, hanem a reklámkampányhoz felkért svéd származású fotós személyének apropóján.
Az interneten elég csak néhányat kattintani, és biztosan szembejönnek velünk Arvida Byström képei, aki szőrös lábakkal jelenik meg az Adidas cipőt reklámozó képeken. Az ecipo.hu is azon az állásponton van, hogy az Adidas ennél figyelemfelkeltőbb lépést nem is tehetett volna.
Polgárpukkasztás vagy újfajta trend?
A több mind 200 000-es rajongótáborral rendelkező fotós az Instagramon megjelenő képeivel valósággal sokkolta a nagyközönséget, s az ebben rejlő erőt az Adidas kifejezetten jól használta. A fiatal nő arról is volt híres ugyanis, hogy nem hajlandó borotvát használni. A „no-shave” mozgalom aktivistája fontosnak tartja nemi megkülönböztetés elleni küzdelmet, s ezzel együtt a sztereotípiák ellen is küzd a mindennapokban.
Ennek egyik részterülete a szőrmentesség és az ezért tett lépések megvetése. A svéd modell és művész úgy véli, a napjainkban minden korábbinál elterjedtebb és divatosabb szőrtelenítés is csak egyike azoknak a sztereotípiáknak, amelyeket társadalmunk ültetett belénk. A sokak szerint csak megbotránkoztatónak ítélt képek azonban úgy tűnik, mégis beváltották a hozzájuk fűzött reményeket, ugyanis az Adidas új Superstar cipőit a képek kapcsán rengetegen megismerték már.
Adódhat a kérdés, hogy vajon mi indokolja a svéd lány felfogását, mikor a képeken egyébként nőies ruhában, fülbevalóval pózol, melyek ugyebár szintén a nőiesség kifejeződésének eszközei. Sokan azon az állásponton vannak, hogy a férfiasan szőrös lábaira látszólag teljesen büszke fotós célja nem más, mint az ismertség és az, hogy minél többet tudják nevét valamihez kötni. Nem véletlen, hiszen sokszor tapasztalhattuk már azt, hogy efféle kirívó magatartással igyekezett valaki népszerűségre szert tenni.
A magamutogatás e formája azonban kifejezetten jól jött az Adidas számára, aki ugyan meghökkentő, mégis roppant sikeres kampányt tudhat így magáénak. S hogy mi a helyzet az olyan arcokkal, akik szintén az Adidas új cipőit hirdetik jelenleg? A gördeszkás Rachelle Vinberg, vagy az elektronikus zenében otthonosan mozgó Kiran Ghandi neve szinte eltörpül Arvida Byström mellett, akiről kétséges, hogy néhány év múlva is hasonlóképp a szőrös lábak mellett kampányol majd.
Sikeres kampány a szőrös lábaknak köszönhetően
Évtizedek óta folyik a vita arról, hogy mikor eredményes egy reklám. A célcsoport elérése mindig több tényező függvényeként alakul, de legyen szó a marketing bármely területéről, a figyelemfelkeltéssel garantáltan nem lehet mellélőni. Az irány egyre inkább a meghökkentés vagy akár a megbotránkoztatás irányába mozdul, s erre az Adidas kampánya is tökéletes példaként szolgál. Ugyan a kommentelők gyakran egészen elképesztő módon, agresszióval és nem titkolt undorral reagálnak a szőrös női lábakra, de ezzel valószínűleg a képeken szereplő hölgy is tisztában volt, amikor az Adidassal való együttműködés mellett döntött.
Az internetes felületeket sorra meghódító képek ilyen vagy olyan formában, de megszólalásra, véleménynyilvánításra késztetik az embereket. Ez pedig már egy jó kezdő lépés afelé, hogy az Adidas neve szájon forogjon, és ezzel együtt az új kollekció is mindig szem előtt legyen. Kell ennél több reklám egy terméknek?