Leginkább a fáradtság és a kései hazaérés miatt hagyják ki a napi tisztálkodást a magyar gyerekek,
és ebben gyakorlatilag egy az egyben a szüleikre ütnek – derül ki abból a felmérésből, amelyet a
Domestos megbízásából végzett a Kutatópont. A higiéniás nevelés szempontjából ugyanakkor a
pedagógusok is megkerülhetetlenek.
A gyerekek és szülők véleményét külön-külön vizsgálták abban a felmérésben, amely a kicsik és nagyok alapvető higiéniás szokásait vette górcső alá. A Domestos megbízásából készült kutatásból világosan látszik, hogy a lurkók nagyon erősen követik felmenőik mintáját, így utóbbiak tisztálkodási szokásai perdöntők a gyerekekéit illetően. „Az otthonról hozott minta meghatározó” – kommentálta a kutatás főbb megállapításait a Felelős Szülők Iskolájának alapítója, Tibenszky Moni Lisa. Szerinte emiatt is elengedhetetlen, hogy a gyerekek folyamatosan, már egészen pici kortól kezdve sajátíthassák el az alaphigiéniát a szülők példamutatásán keresztül, hogy aztán ez mindennapos rutinná válhasson az életükben.
Meglepő, hogy míg a felnőttek között főleg a férfiakat tántorítja el a napi tisztálkodástól az esti
fáradtság (57%) és a kései hazaérés (50%), addig a kicsiknél a lányok adják meg magukat könnyebben (31%). Rájuk ráadásul az is riasztóan hat, ha korlátozottak a fürdési lehetőségek (16%), vagy ha nincs melegvíz (20%).
A gyerekkori szokásoktól természetesen kanyargós út vezet a felnőttkori berögződésekig. Többek
között az sem mindegy, kit tekint az ifjonc követendő példának. A felmérés válaszadóinak döntő
többsége gondolta úgy, hogy a gyermekeket leginkább a szülőknek, elsősorban az édesanyáknak kell higiéniára nevelnie. A válaszadók 96 százaléka őket említette első helyen, míg az apákat 76 százalék jelölte meg., Az óvónőket (32 %) és a tanárokat (31 %) még a nagymamák is letaszították a dobogóról (33%). „Az iskolának és az óvodának élettérként is kiemelt szerepe van a higiéniás nevelésben. Ezért nagyon fontos a pedagógusok szemléletének alakítása, valamint az iskolai mellékhelyiségek, mosdók állapota”
– hangsúlyozta Tibenszky Moni Lisa. Úgy vélte, bár a gyerekek követik felmenőik tisztálkodási szokásait, játékos módszerekkel ezektől eltérő gyakorlatok is beépíthetők az életükbe. „Az iskolából a családba átemelt gyermeki minta pedig akár a szülők szokásait is átformálhatja.”
Vitathatatlan tehát a pedagógusok szerepe a higiéniás kérdésekben, annak
ellenére is, hogy a felmérésben megkérdezettek ezt eléggé alulértékelték, és
helyette az iskolai mosdók állapotát tartották kiemelten fontosnak. Ez egyébként
már évek óta a Domestosnak is szívügye. A gyártó Unilever minden lehetséges fórumon felhívja a
figyelmet az iskolai illemhelyek higiéniájának fontosságára, miközben Magyarországon immár
negyedik évébe ér mosdófelújítási programja. Az elmúlt évekhez hasonlóan idén is a domestos.hu
oldalon leadott szavazatok döntenek arról, hogy melyek legyenek azok a tanintézmények, ahol
szeptemberre újjávarázsolják a vizesblokkokat a Domestos Iskolamosdó Felújítási Program keretein belül. Hogy melyik iskolákra lehet voksolni, azt a március 7-én megtartott kampánynyitón jelentette be Aranyi László az Unilever kategória managere a pilisi Gubányi Károly Általános Iskolában, amely tavaly maga is résztvevője volt a programnak.
Idén a Domestos 15 millió forinttal támogatja hazánk hátrányos helyzetű településein működő
iskoláinak mosdófelújítását, és lehetővé teszi 8 általános iskola részvételét az immár negyedik
alkalommal megtartott nyílt, internetes szavazáson. A vetélkedés végén a három legtöbb voksot
összegyűjtő iskola elnyeri a lehetőséget arra, hogy vállalti támogatók összefogásával, valamint a
Domestos által felajánlott összegből felújíthassa a mosdóhelyiségeit. „Reményeink szerint a tavalyihoz hasonlóan a győztes iskolák mellett még két másik tanintézmény mosdófelújítására is sikerül elegendő támogatást összegyűjteni, és ezzel idén is összesen 5 általános iskolában ajándékozhatjuk majd meg a gyerekeket modern és higiénikus vizesblokkal” - jelentette be a kampánynyitón Aranyi László.
A program nem csupán ahhoz fontos hozzájárulás, hogy enyhüljenek az iskolák higiéniai problémái,
hanem arra is kitűnő eszköz, hogy felhívja a pedagógusok és szülők figyelmét az iskolai illemhelyek
tisztaságának fontosságára, és ösztönözze a gyerekeket a helyes tisztálkodási szokások elsajátítására.
Az Unilever számára globális cél, hogy minél több embernek segítsen tisztálkodási lehetőségeik és
szokásaik javításában, hiszen a szegényes higiéniai körülmények, a biztonságos ivóvíz hiánya és a nem megfelelő közegészségügyi viszonyok világszerte több mint 2,5 milliárd embert érintenek.