Az autógyárak talán a legjobbak a vásárlói igényeknek a felmérésében. Ennek köszönhetően mindenkinek azt tudják nyújtani, amit elvár. Így van ez a sportos modelleknél is.
Az autóeladásoknál jól látható a látványos, sportos modelleknek a térnyerése. Ezt a ligát azonban alaposan kiszélesítették a gyárak, így mindenki megkapja azt a mértékű sportosságot, amit kíván és elbír.
A Ford Focus-nál a csúcsot a már kifutott generációból készült RS képviseli. Az RS nyújtja a legtöbb lóerőt és dinamikát, ez a sportos liga csúcsa. Viszont ennyi erőt és keménységet nem mindenki bír el, mert a feszes rugózás, a hangos kipufogó és szoros kagylóülés hármasa a mindennapi használatban az autósok többségének túl sok.
A sportosság másik végletét az ST-Line széria jelenti. Itt - kis túlzással - az volt a jelszó, hogy sportosságot mindenkinek! Az ST-Line felirattal szerelt Focus-ok több karosszériaváltozatban is elérhetők. Ami plusz pont még ezen kivitelek mellett, hogy gyengébb motorokkal is megvásárolhatók, így aki nem Fittipaldi, annak nem lesz gondja a sportos kinézetű autójának az uralásával.
A vevő kap ST-Line feliratokat, piros cérnával varrt látványos üléseket és sok dögös apróságot. A szolid légterelők, a nagy átmérőjű keréktárcsák szintén részei az ST-Line kiviteleknek.
A két végletet ismertettük, miközben reménykedünk abban, hogy a Ford Performance részlege talán mégis dolgozik a következő Focus RS kivitelen. Az aktuális Ford Focus-on alapuló ST az említett két végpont között helyezkedik el. A most futó ST változat az előző generációhoz képest lépett egy szintet.
Az eddig bevált dolgok maradtak, tehát a Focus ST elérhető kombi és ötajtós kivitelben is. Az európai vásárlókból még nem veszett ki a nyomatékban gazdag, sportos dízeleknek a kedvelése sem. Ami változott, hogy az aktuális Focus ST széria benzines kivitelének a teljesítménye felkúszott 280 lóerőre, a dízelé pedig 190 pacit számlál.
Szerencsére a fókusz nem csak katalógusban jól mutató adatokra került, hanem a mechanikus dolgokra is. Ez alatt az alapban kiváló futóműre és a Performance csomagra gondolunk. Az előző generációhoz képest a fő eltérést ennek a csomagnak a megjelenése jelenti. A pakkban található az eletronikusan vezérelt, részlegesen önzáró differenciál (eLSD), ez jelenti a komoly különbséget az elődhöz képest. A kanyarokban a sebességet és stabilitást növelő extra nem mindegyik kompakt sportos autónál érhető el, főleg ennyiért.
A Focus ST aktuális kivitele a 280 lóerő mellett 420 Nm-t tud. Ezt a Mustang-ból és a Focus RS-ből ismerős, 2,3 literes turbómotorból préselték ki. Így némi önmérsékletet tanúsítva, 7 liter körüli fogyasztást is lehet produkálni a benzines Focus ST-vel.
Benedek Attila – Galambos Dániel
Cikkünk az Elektromos autók, a Milyen autót autós oldal, és a Ford alkatrész webshop együttműködéséből jött létre.