- Sajtóközlemény -
Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület
Megalakult a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület
Budapest, 2011. április 14. - A környezet védelméért és a tisztább közlekedés megvalósításáért elhivatott cégek összefogásaként a mai napon ünnepélyes keretek között került aláírásra a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesületének (MGKKE) alapító okirata. Az Egyesület életre hívói között a földgáz és a megújuló forrásokból származó biogáz ipar képviselői, közlekedési szolgáltatók és a közlekedés ellátásában érdekelt társaságok szerepelnek. A Magyarországon régóta körvonalazódó együttműködés végül egy kivételesen széleskörű szakmai bázisra támaszkodva alakulhatott meg, mellyel a gázüzemű közlekedés elterjesztésének lépései hatékonyan képviselhetőek.
Az európai jó tapasztalatok hazai alkalmazásának igényével az Egyesület célkitűzése, hogy a kontinens gázüzemű jármű és gáztöltő infrastruktúra elterjedésének 1 százalékát rövidtávon elérje. Ehhez 25-30 nyilvános töltőállomásra és további privát – tehát csak saját flották töltésére szolgáló – kútra van szükség, amellyel párhuzamosan mintegy 1500 autóbusz, 1100 nehéz teherjármű és 10-15 000 személyautó, kisáru szállító forgalomba állására lehet számítani. Energetikai szempontból, ez a járműszám a hazai közlekedés energiafelhasználásának nagyjából 2 százalékát fedezi majd. Eközben Magyarország biogáz termelő képessége elérheti a hazai közlekedés energiaigényének egyharmadát is, amely mennyiség akár 6 millió tonna CO2 légkörbejutásától mentesítheti hazánkat.
A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület törekvései között a közlekedésben a hidrogén jövőbeli elterjedésének igénye is megjelenik. A hidrogén térhódításának elképzelhető útja előbb a mind szélesebb körű metán gázhoz kevert kiszolgálás, majd pedig a tiszta, H2 molekula formában történő értékesítés tüzelőanyag cellás, vagy esetleg a hidrogén-belsőégésű motorral szerelt járművek számára. „Bár a CNG alapú alternatív közlekedéssel Európa többi államához képest jelentős hátrányból indulunk, a teljesen emisszió-mentes hidrogénnel azonban még nem késtünk el.” – fogalmaz Domanovszky Henrik, az Egyesület elnöke. „Ezért a jövőben erőfeszítéseket teszünk, hogy olyan közös Európai projektekben vehessünk részt, amilyen a GasHighWay, a BioWALK4Biofuels, vagy az Intelligent Energy Europe keretében megvalósítandó LNG töltőhálózat felépítése, annak érdekében, hogy a jövőben Magyarország is hatékony és tiszta energiahordozókat használhasson közlekedésében.”
A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület alapító tagjai között olyan jelentőségű társaságok sorakoztak fel, mint például az ACIS, a Ganzair Kompresszortechnika, az IVECO, a NABI, a Tisza Volán és olyan szervezetek vesznek részt benne, mint a Magyar Biogáz Egyesület, vagy a Magyar Terület- és Településfejlesztők Szövetsége. Az Egyesület létrehozatalában együttműködési szándékkal tevékenyen részt vett energiaszolgáltató cégek között szerepel az Égáz-Dégáz Földgázelosztó Zrt., a Főgáz és a Mol is. Az Egyesület megválasztotta tisztségviselőit: elnökének választotta Domanovszky Henriket (NGVA-Europe), alelnökeinek Gyöngyössy Istvánt (IVECO), Héjj Demetert (NABI), Dr. Prof. Kovács Kornélt (Magyar Biogáz Egyesület) és Molnár Józsefet (Tisza Volán).
Bővebb információ a biogázról:
Tisztább, csendesebb és környezetbarát energiahordozó
Hazánkban az elmúlt években gyakorta kialakult magas szilárdrészecske és NOx koncentráció különösen fontossá tette az alacsony emissziójú járművek mielőbbi elterjedését, amelyre a gázüzemű járművek kínálják jelenleg a leggazdaságosabb megoldást. A földgáz és a – felhasználása esetén a klímaváltozás szempontjából semleges hatású – biogáz, kémiai szempontból azonos lényegi részből, a metángázból áll. A metán a belsőégésű motorokban a kőolaj származékoknál tisztább égésre képes. Ennek nyomán a kipufogógázok rákkeltő hatásai miatt elsősorban okolható szilárdrészecske kibocsátás lényegében nem lép fel, az egészségügyileg káros hatásai mellett a szmog fejlődésért elsősorban felelős nitrogénoxidok kibocsátása pedig akár az ötödére csökkenhet, míg a szénhidrogén kibocsátás legalább a harmadával mérséklődhet. A nehéz járműveket üzemeltetőknél az sem mellékes szempontként jelenik meg, hogy a gázzal hajtott motorok a dízeleknél akár 5 dB-el is csendesebb járással biztosítják a sűrűn lakott területek nyugalmát. Az elmúlt években felértékelődött annak a szerepe, hogy a metángáz elégésekor a globális felmelegedésre hatással lévő CO2-ből mintegy negyedével képződik kevesebb, sőt amennyiben a metángáz megújuló forrásból származik, abban az esetben nem csak új CO2 légkörbe kerülését lehet akár teljesen elkerülni, de az üzemeléshez fosszilis energiahordozót sem kell felhasználni. A biogáz üzem attraktív lehetőséget kínál a közlekedés importenergia függőségének és kőolaj felhasználásának csökkentésre.
Sajtókapcsolat:
Kovács-Gajdács János
e-mail: janos.kovacs@oneonone.hu
Tel.: +36-70-316-42-38