A korai fejlesztés jelentősége és lehetőségei Abonyban. Galéria ITT
A gyermek életében az első év a legmeghatározóbb az idegrendszer fejlődését tekintve. Ebben az időszakban megy végbe a legintenzívebb fejlődés,- a mozgásfejlődés által-, mely kihatással lesz a későbbi érési folyamatokra. A csecsemőkorban mozgás által kialakult agykapcsolatok teszik lehetővé majd az iskoláskorban történő helyes írás, olvasási, számolási készségek elsajátítását.
Hogyan tudjuk biztosítani gyermekünk számára az egészséges fejlődést?
Ehhez ismernünk kell a mozgásfejlődés jellemzőit, folyamatát. Ebben kívánt segítséget nyújtani a szülőknek a -baba-mama klub keretében tartott- előadás, melynek látogatóit, ezúttal a Montágh Imre Óvoda látta vendégül.
Járdányné Dóka Mária és Nagyné Győr Márta fejlesztők nagy szeretettel fogadták az érdeklődőket. A program célul tűzte ki, hogy a szülők figyelmét felhívja a csecsemőkorban végbemenő változások, fejlődések jelentőségére. A szülők tájékozódhattak gyermekük korának megfelelő fejlődéséről, valamint feltehették kérdéseiket. A kötetlen beszélgetés ideje alatt a kicsik is jól érezték magukat, lehetőséget kaptak kipróbálni jó néhány fejlesztő eszközt.
Korai fejlesztés Abonyban
Az óvodában 10 éve folyik a fejlődésükben megkésett vagy eltérő fejlődést mutató kicsik fejlesztése. A nullától hat éves korú gyermekeket –a speciális óvodai csoport távozását követően- a délutáni órákban fogadják a szakemberek, ahol egyéni fejlesztési terv alapján foglalkoztatják őket. Vendéglátóink rendületlen hivatástudattal és erőfeszítéssel látják el ezt a nemes feladatot, ahol sok-sok gyermek kapott már esélyt munkájuknak köszönhetően „normál” óvodai, iskolai elhelyezésre. Járdányné Dóka Máriától megtudhattuk mely területek fejlesztése történik itt: mozgásfejlődés, értelmi fejlődés, kommunikáció- beszédfejlődés, szociális, érzelmi fejlődés, viselkedésbeli eltérés, hallás- látásfejlesztés. Feladatukat a Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottság javaslata alapján végzik. A vizsgálatot a szülő is kezdeményezheti ha megítélése szerint elmaradást vél felfedezni gyermeke fejlődésében. Kezdetben a szülő is jelen van, együtt végzik a gyakorlatokat, sőt otthon is kell azokat folytatni. Amikor már kialakul a gyermekben a bizalom és biztonságérzés a szülői jelenlétre már nincs szükség.
Okok és következmények
A gyógypedagógusnak nem feladata a fejlődésbeli elmaradás okának diagnosztizálása, ő a fejlesztési terv alapján foglakozik a gyermekkel. Ugyanakkor ismeri az idegrendszer működését, ezáltal tudja, hogy a koraszülöttség, vagy az oxigénhiányos állapotok az idegrendszer, éretlensége hatással lehet a normál fejlődésre.
A részképesség zavarokat, tanulási zavarokat a mozgásfejlődés lépcsőfokainak kimaradása, felcserélődése is okozhatja.
A korai felismerés jelentősége
A szakemberek szerint minél korábbi a diagnózis, és ezzel együtt a fejlesztés megkezdése, annál hatékonyabb a fejlesztés. Ezért fontos, hogy ne várjunk sokáig ha úgy látjuk, gyermekünk elmaradást mutat bizonyos területe(ke)n. Érdemes odafigyelnünk, és segítséget kérnünk, hiszen a korai fejlesztés célja felzárkóztatni a gyermeket egészséges társai szintjére.
Telek Mónika