Átmeneti eredmény, áthidaló megoldás a tanévkezdésért
Az önkormányzathoz rendes körülmények között csak szeptemberben beérkező illetékbevétel és normatív támogatás terhére előleghez jut Pest Megye Önkormányzata. Az önkormányzat célja, hogy a tanévkezdés rendben megtörténjen. A nevelőszülők még a héten megkapják a júliusban részben és az augusztusban teljesen elmaradt nevelőszülői díjat és ellátmányt; az iskolák pedig azt a normatív támogatást, amiből az idei évben beszerzésre kerülő ingyenes tankönyveket képesek kifizetni. Pest Megye Önkormányzata bízik a tankönyveket forgalmazó cégek ígéretében, amely szerint az idei évi tankönyvek kiszállításra, illetve kiosztásra kerülnek, amennyiben ezek ellenértékét az önkormányzat átutalja. Az önkormányzat becslése szerint még a hét vége előtt ez megtörténik, így nincsen akadálya, hogy a valamennyi diák megkapja az idei tankönyveket.
Pest Megye Önkormányzata nyomatékosan felhívja a figyelmet arra a tényre, hogy a kifizetéseket saját, szeptemberben esedékes bevételei terhére megadott bevételből oldja meg. Az iskoláknak és a nevelőszülőknek így érdemi segítséget nyújt a tanévkezdéshez, de az alapvető probléma továbbra sem szűnt meg – rendes bevételei továbbra sem fedezik a kiadásokat, ezért elkerülhetetlenül újabb gondok adódhatnak, ha nem kap érdemi segítséget.
A megyei önkormányzat három fő bevételi forrással rendelkezik: normatíva, az ún. átengedett SZJA, és az illetékbevétel. Az idei évben a közoktatásban 8,5 Mrd Ft kiadáshoz mindössze 5 Mrd Ft normatív támogatásra jogosul; a gyermekvédelemben 1,3 Mrd Ft normatívát kap, miközben a kiadás 2 Mrd Ft, a szociális otthonok hiánya pedig egymagában 1 Mrd Ft. Az említett három ágazat alulfinanszírozása miatt keletkező hiány tehát összesen 6,5 Mrd Ft, ezzel szemben az önkormányzat illetékbevétele és az átengedett SZJA együttes összege alig több, mint 2,9 Mrd Ft. Képtelenség tehát teljesíteni mindazt a kötelező feladatot és kiadást, amelyet előírnak a megyei önkormányzat számára.
A megyei önkormányzatok iparűzési és egyéb saját jogon szedett helyi adókivetési joggal nem rendelkeznek. A normatíva fenntartói kiegészítéséhez szükséges forrást kizárólag az átengedett SZJA és az illetékbevétel teremtette meg; 2006-ban Pest Megye Önkormányzatának e két forrásból még 10,8 Mrd Ft bevétele származott, így volt mód és lehetőség az egyensúly megteremtésére. 2006 és 2010 között ez a lehetőség megszűnt, összesen 14,9 Mrd Ft-ot vont el Pest Megye Önkormányzatától az akkori kormányzat úgy, hogy a népesség, az ellátottak száma, a feladtok, az előírt bér, és a dologi kiadások költsége folyamatosan növekedett. Mint azt az MSZP képviselői is elismerték a napokban, ez a gyakorlat – a megyei önkormányzatok kivéreztetése – egyértelműen hibás döntés volt, és politikai megfontolások miatt történt.
Nyilvánvaló, hogy az önkormányzati rendszer teljes újjászervezése nélkül nem orvosolható a probléma. Az önkormányzat egyetért azzal is, hogy a feladatok átadásával az önkormányzatok mentesülnek a feladatellátás finanszírozásának kötelezettségétől, éppen ezért a maga részéről mindent megtesz az átadás/átvétel gyors és hatékony lebonyolítása érdekében. Hangsúlyozzuk ugyanakkor azt is, hogy a feladatellátás, azaz az iskolák, a szociális otthonok, a nevelőotthonok továbbra is kritikus helyzetben vannak.
Pest Megye Önkormányzata bízik az ígéretben, hogy azonnali segítség érkezik, mindenekelőtt a március végén beadott ÖNHIKI pályázata alapján, amelynek elbírálása még nem történt meg. Ha ez nem történik meg, akkor már szeptember második felében újra jelentkezhetnek problémák az alapfeladatok ellátásában, éppen ezért az önkormányzat számít arra, hogy Nyitrai Imre, a NEFMI helyettes államtitkára megtartja ígéretét és (az Oktatásért Felelős Államtitkársággal együttműködve) a szaktárca közbenjár azért, hogy a Pest megyei ellátórendszer megkapja a kért rendkívüli segítséget.