Mi Abonyunk - Tudatosan veszünk
Hírcsatornák:        
Regisztrált tagjaink: 8087, belépett felhasználók: 0.

veroniq - 2010.11.18. 21:31:26

 

Corvinus-felmérés: A vásárlók tizede már tudatosan keresi a hazai élelmiszert

A magyar mezőgazdaság és élelmiszeripar termékei még mindig nincsenek a "megfelelő polcon" a jelentősebb kereskedelmi láncoknál – ez derül ki a Budapesti Corvinus Egyetem kutatásából. Bár a fogyasztók kicsivel több mint tíz százaléka már tudatosan vásárol és keresi a hazai termékeket, ezt az arányt növelni kellene. 

 

Még jócskán van mit tenni a hazai élelmiszer-ipari termékek kiskereskedeleméért  – többek között ez derül ki a Budapesti Corvinus Egyetem témába vágó kutatásából. A hungaricumokat támogató szövetség megbízásából a tizenkét legjelentősebb hazai kereskedelmi láncot monitorozta felmérésével. Bár a számszerű eredmény első látásra nem tűnik rossznak, mégis további intézkedéseket javasolnak a felmérők, többek között a vidékfejlesztési tárca szakembereinek a magyar áruk pozícióinak javítására. A tudatos vásárlók tíz százaléknál valamivel nagyobb arányát bővíteni kellene, ehhez oktatási programok indítását javasolják az iskolákban. Ugyancsak növelni kellene a feldolgozott hazai áruk arányát, mert ebből elszomorítóan kevés van még a polcokon.

 

 

Az elmúlt időszakban számos fogyasztói becslés látott napvilágot a magyar termékek hazai kiskereskedelmi forgalomban elfoglalt arányáról, a kutatások viszont nem vették számba a kereskedelmi láncokat – magyarázta felmérésük indokait és hátterét Kasza Gyula kutatásvezető.

 

A projektben most a tizenkét legjelentősebb hazai lánc kínálatát mérték fel, ami hangsúlyozottan pillanatfelvétel, egyszeri állapot rögzítése volt – magyarázta Kasza Gyula. Megjegyezte: csak azokat a termékkategóriákat vizsgálták, amelyekben a hazai élelmiszeripar és mezőgazdaság is képes megfelelő mennyiségű és kitűnő minőségű termékeket előállítani – kiemelten vizsgálták a húskészítményeket, a tojást, a joghurtokat és kefíreket, tejfölöket, sajtokat és sajtkészítményeket, a túrót, a tejeket, mézeket, gyümölcsöket és a lekvárokat.

A számszerű arányok első látásra nem tűnnek rossznak: a vizsgált kategóriákban 76,4 százalékban voltak magyar termékek, a hazai láncoknál ez az arány 82 százalék volt, a nemzetközi láncoknál tíz százalékkal kevesebb.   Kérdés azonban az is – amiben máig nincs szakmai konszenzus idehaza – hogy valójában mely termék számít magyarnak – vetette fel a szakember.

 

Elszomorító viszont, hogy a feldolgozott, magasabb hozzáadott értéket képviselő termékek között egyre kevesebb a hazai áru; minél közelebb van az alaptermékhez egy áru, annál valószínűbb, hogy magyar eredetű legyen. Sajtból vagy lekvárból – amit gond nélkül előállítana a magyar ipar is – ötven százalék körüli vagy az alatti arányokat mértek egyes esetekben – összegezte eredményeiket a kutatásvezető.

 

Kasza Gyula szerint fontos lenne javítani a hazai fogyasztók tudatosságát. “Felnőtt egy olyan nemzedék, amely nem kapott megfelelő értékrendet sem az iskolában sem a családban. Élelmiszer oktatási programot kellene bevezetni az iskolákban – nincs más megoldás” - hangoztatta a szakember, aki úgy látja: tanulmányukra és az abban megfogalmazott javaslatokra van fogadókészség a vidékfejlesztési tárca megfelelő államtitkárságán.

 

Nemzetközi példákat is idézett a Corvinus szakértője, a francia fogyasztók nemzeti termékekhez való lojalitását említve példaként.

 

Megvannak az okai a hazai termék drágaságának

A szakember elismerte: sok esetben drágább a magyar élelmiszer-ipari termék, ami a kisebb feldolgozott mennyiségre vezethető vissza. Nem ritka azonban, hogy a hazai beszállítókat az áruház-láncok – különösen a nemzetköziek – irreálisan magas árréssel büntetik – mondta Kasza Gyula; nem ritka az sem állítása szerint, hogy a magyar terméken a száz százalék a kereskedői árrés, ugyanez egy német termék esetében tizenöt-húsz százalék. Ez is versenyhátrányt okoz – akárcsak a polcpénzek rendszere, ami mögött nem biztos, hogy mindig található valódi szolgáltatás – mondta Kasza Gyula.

 

Tíz százalék már tudatosan vásárol - erősítendő az igény a magyar áruk iránt 

Az eredmények részben biztatók, hiszen azt tapasztalták, hogy egyre több a tudatos magyar vásárló, ez alapvetően összefügg az iskolai végzettséggel. A Corvinus Egyetem tanulmánya szerint az elmúlt években kialakult egy tíz százaléknál is nagyobb társadalmi réteg, amely tudatosan keresi a hazai termékeket.

 

Ugyanakkor a magyar termékek iránti lojalitás nem is elsősorban a reáljövedelem függvénye – derül ki a kutatásból. Meghatározónak tűnik a reáljövedelem mellett az, hogy van-e gyermeke a fogyasztónak, illetve a neme is; a nők sokkal tudatosabban vásárolnak, különösen az anyák. Emellett az iskolázottság sem elhanyagolható: minél magasabb végzettségű a fogyasztó, annál jobban odafigyel, milyen árucikkeket vásárol, és itt az eredet már nagyon fontos szempontként jelenik meg – hangsúlyozta Kasza Gyula.

 

Egyébként a társadalmi igény meghatározó lehet a szakértő szerint. “Egy nemzetközi kereskedelmi lánc nem motivált arra, hogy kínálatában magyar termékeket tartson, hiszen a tulajdonosai talán azt sem tudják, hol van Magyarország. De ha a társadalom éreztetik vele, hogy egyfajta normarendszer működik, akkor egy idő a nemzetközi kereskedő is meg akar majd ennek felelni. A felméréseinkkel azt szeretnék elérni, hogy ráébresszük a nemzetközi kereskedelmi láncokat, hogy a magyar társadalom egyre inkább elvárja a magyar termékek kínálatát velük szemben, amit egy idő nekik nyújtaniuk kell majd” - szögezte le a Corvinus szakértője.


Szöveg: Pintér Attila, felelős szerkesztő, Duna Televízió Zrt.
 

Gazdaság:
Gazdaság   
 3 Hozzászólás   
Ajánlott cikkek:

Megduplázódik az alkalmi munkások után fizetendő adó

Így alakult az ingatlanpiac az elmúlt fél évben

Megéri Abonyban családi házat venni?

A kötelező biztosítás váltás menete lépésről lépésre

Fiatalos lendülettel fejlődik a Niki- Bau Trans

Ha ilyet vettél a Pennyben, ne edd meg!

Vádemelés az abonyi nevelőszülő ellen

Vezetéstechnikai tréningek Budapest környékén: mik a lehetőségek?

Kedvezően alakul az abonyi lakáspiac

Elindult, de szerdán megint leáll a kecskeméti Mercedes gyár

 

Kommentek

Hozzászóláshoz jelentkezz be!
Nem csak a tojás

Steve968 -

2010.11.19. 10:00:27

Csirkén is rajta van származás, egy kicsi ovális bilét. Én is találkoztam szép piros-fehér-zöld színekben pompázó Szatmári kolbász nevű termékkel az egyik nagy áruházláncban, majd a "bilét" SK-val kezdődött. Csaó-csaó: Steve968
Mikortól Magyar termék, 1 Magyar termék?

Truckman -

2010.11.19. 06:48:06

A csomagolás befejeztével! Példa köll? "... mint spóóórolás": A, PL-ből behozzák kaminyonon, kap 1 nejlon csomit+címkét+ 1 vignettát, és máris Magyar Termék, a tápos csirke! És még a kötsögje, a Magyar áruk elkötelezettje mi? He-he-he-ha-ha-ha! Én, tegnap vettem tojást! A piacon! Minden árustól az első kérdésem az volt, hogy: -FRISS? -Az aranyom! Mennyit szedhetek? Aztán kértem 1 darabot, hagy nézzem meg! A 4-ik árusnál volt csak Magyar a tojás! 1 SLO, 2 SPA.-ból gyött, de nem is 25-30 volt az ára, hanem 32 a HUNnak! 1 tojás, mindent elárul magáról! Azt is, hol nevelkedett a tik, ketrecben, vagy pitvarban, itthon-é, vagy külhonon, a cég nevét is, sőt... ...de a többi titok! :D KELLEMES VÁSÁRLÁST!
Magyar élelmiszer

Steve968 -

2010.11.18. 23:29:47

Én legalább is próbálok - élelmiszerek vonatkozásában - magyar terméket vásárolni. Csaó-csaó: Steve968

Szavazás
Ön melyik képviselőjelöltre szavazna az 8-as választókerületben?
   
 Tóthné Somodi Ildikó VFE 
 Dr. Egedy Zsolt Mihály Független 
 Sáfránné Baranyi Beatrix Fidesz- KDNP 
   
Eredmény
Programok

A sarokkanapé, a kis lakások megmentője

Azok, akik kis lakásban élnek, pontosan tudják, hogy minden egyes ...

Miért kulcsfontosságú, hogy rendszeresen ápoljuk cipőinket?

Nincs kiábrándítóbb, mint egy koszos, igénytelen, ápolatlan cipő, akkor is, ...

Milyen hatással van az új NAV törvény az ERP rendszerekre?

Magyarországon időről időre módosulnak az adótörvények, ezzel aligha mondtunk újat. ...

Milyen tápot válassz a kölyökkutyádnak?

  Egy kiskutya rengeteg örömet tud hozni egy család ...

Hogyan lehet hatásos marketingszöveget írni?

Míg bő húsz évvel ezelőtt elég volt a termék néhány előnyét, esetleg az árát kiemelni egy-egy szórólapon, ma már merőben más a helyzet. Egyrészt több helyre kell szöveges tartalmat gyártanod, másrészt a nagy zaj miatt különösen frappánsan kell megfogalmazni a mondandódat, ha azt szeretnéd, hogy az olvasóból konverzió legyen.

Így telepítsük a csepegtető szalagot!

  A csepegtető öntözésnek köszönhetően nagyon sokat spórolhatunk a ...

Egy modern mennyezeti LED lámpa a te otthonodból is hiányzik

A modern mennyezeti LED lámpa napjainkban már a legtöbb otthonban fellelhető. Sokan gondolták úgy, hogy a régi, energiapazarló fényforrásokat lecserélik korszerűbbre, és megreformálják a világításrendszerüket. És te? Közéjük tartozol?

Korszerű implantációs eljárás csontpótlás nélkül

A csontpótlásos kezelés egy komplex, költséges folyamat, érthető, hogy sokan miért nem szeretnének belevágni. Szerencsére a modern fogászati fejlesztések lehetővé tették, hogy számukra is adott legyen egy optimális megoldás, egy speciális implantátumos technika.


Apróhirdetések
Dr. Kostyán Andor rendelőintézet elérhetőségeihez és rendelési idejéhez kattints IDE

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Bejelentkezés
Felhasználó név:
Jelszó:
Regisztrálás
Üzenőfal
Abonyi rendőrjárőr 24 órás elérhetősége:
(30)277-3185
.

Üzenet íráshoz jelentkezz be! Előzmények

Belépett felhasználók
Menetrendek
Programkereső





Facebook
© 2010 MiAbonyunk Safe Kft., 2740., Abony, Antos János út 20. - 30/9-670-313
|
IMPRESSZUM
|
Szerzői jogok