A szokásos hivatali utat megkerülve futott neki a MÁV vezetése a 200 milliárd forintos összköltségű új motorvonat-beszerzésnek. Iparági berkekben a Stadler-lobbi sikerének tartják, hogy bármiféle előzetes tanulmány és háttérszámítás készítése nélkül jelentette be a MÁV Zrt.: még az idén pályázatot ír ki 88 elővárosi motorvonat beszerzésére.
A hvg.hu birtokába került dokumentumok tanúsága szerint augusztus 11-én Szarvas Ferenc elnök-vezérigazgató a MÁV Zrt. igazgatósága elé terjesztette a Monszpart Zsolt, a MÁV Start vezérigazgatója által készített – Motorvonatok beszerzése uniós finanszírozás igénybevételével című – anyagot. S bár a cég kontrolling igazgatója megvalósíthatósági tanulmány, háttérszámítások és peremfeltételek híján kétségesnek találta az előterjesztés megalapozottságát, az igazgatóság augusztus 23-án határozatot hozott arról, hogy a projektet a tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-vel (MNV) is megismertessék. Ugyanebben a dokumentumban szeptember végi határidővel egy, „a MÁV csoport egészét érintő hatásvizsgálat” elkészítését is megrendelték. A szeptember 3-án megjelentetett sajtóközlemény már tényként fogalmazott a 200 milliárdos összköltségvetésű beszerzésről.
Az ügy pikantériája, hogy bár a kommünikék szerint a motorvonattender előkészítésén már egy éve dolgoznak a MÁV-nál, a valóságban semmiféle előtanulmány nem készült el a témában, de – a birtokunkban lévő dokumentumok szerint – még egy előterjesztés sem került az igazgatóság terítékére. Sőt, az esetleges uniós forrásoknak is csak most néznek utána.
Az EU-s társfinanszírozású közbeszerzések fölött is őrködő Nemzeti Fejlesztési Ügynökségtől (NFÜ) kapott tájékoztatás szerint, őket hivatalos formában még sem a MÁV, sem pedig az MNV nem értesítette a projektről. Mint az NFÜ sajtósai fogalmaztak: „Az Európai Unió által közlekedési beruházások finanszírozására biztosított források a KÖZOP (és ROP) pályázatain keresztül nyerhetők el. A KÖZOP forrásokból a még kötelezettség vállalással le nem fedett szabad keretek erejéig további beruházások, beszerzések finanszírozhatók, melyek megfelelnek az Új Széchenyi Terv közlekedésfejlesztési program keretében megfogalmazott célkitűzéseinek. A pontos forrásokról döntés nem született.”
Forrás és részletek: http://hvg.hu/gazdasag/20110913_motorvonat_beszerzes_mav
Beküldő: STEVE