A Mercedes-Benz üzemhez vezető 906,07 méter hosszú vágány jelentőségét az adja, hogy kapcsolatot teremt a Cegléd-Szeged vasútvonal és a manufaktúra belső vasúthálózata között, így az alkatrészek közvetlenül, köztes megálló beiktatása nélkül érkezhetnek a termelési csarnokokba. Az összekötővágányt a MÁV Zrt. 100 százalékos leányvállalata, a MÁVGÉP Kft. építette. A megvalósítás 450 millió forintos költségét a MÁV Zrt. és a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary (MBMH) Kft. között létrejött Vasútfejlesztési Együttműködési Megállapodás alapján Vasútfejlesztési Hozzájárulás formájában az MBMH Kft. viselte.
A német autógyár környezettudatosan végzi tevékenységét, és fontosnak tartja, hogy a gyártáshoz szükséges nyersanyagok és a gyártott termékek nagy részét közvetlenül vasúton szállítsák. A most átadott összekötővágány épp ezt teszi lehetővé, valamint azt, hogy a későbbiekben Kecskeméten gyártott gépjárművek egy része is gördülő országúton hagyja el a telepet. A szűkebb és távolabbi környezetére tudatosan figyelő, arra tekintettel lévő gyár ugyanis be- és kiszállításainak minél nagyobb részét a környezetkímélő vasútra kívánta alapozni.
A zöldmezős beruházás a régió gazdasági fellendülését mozdítja előre. Továbbá a környezetkímélő vasúti infrastruktúra ezen projekthez kapcsolódó, későbbi fejlesztéseivel a környezeti szempontból is élhetőbb környezet megteremtését támogatja. „A környezet terhelése szempontjából a legkisebb externáliát jelentő közlekedési mód a vasút. Amikor a kötöttpályás közlekedés szerepéről beszélünk, akkor ezt a kedvező adottságot is figyelembe kell venni. Továbbá a költségeket: a vasút nem csak környezetkímélőbb, csökkenti a környezet CO2-terhelését, de - különösen a jelenlegi üzemanyagárak mellett - olcsóbb is" - mondta dr. Mosóczi László az összekötő vágány ünnepélyes átadásán. A MÁV Zrt. infrastruktúra általános vezérigazgató-helyettese hozzátette: „Az összekötővágány nemzetgazdasági jelentőségét az adja, hogy a jelentős produktivitású gyárat beköti a nemzetközi vasúti vérkeringésbe".
A gyár helyszínének kiválasztásában kiemelt szempontot játszott a jó közlekedési lehetőség is, a Ferihegyi repülőtér viszonylagos közelsége, az M5 autópálya jó elérhetősége, valamint a jó csatlakozási lehetőség a nemzetközi kapcsolatokat is nyújtó Cegléd-Szeged vasútvonalhoz.
A leendő gyár és a MÁV szakértői között az első kapcsolatfelvételre 2009. január 23-án, az ITDH közvetítésével került sor. Hosszas, de eredményes tárgyalások, egyeztetések során alakult ki az a koncepció, mely lehetővé teszi napi több, just in time irányvonat közlekedtetését a gyárba. Ennek érdekében sokrétű fejlesztést kell végrehajtani a térség vasúthálózatában is. A gyáron belüli vasútépítéseket az MBMH Kft. saját hatáskörében intézi. A térségben végrehajtandó összes vasúti fejlesztés tervezését a MÁVTI Kft. végezte. Az MBMH-val megkötött Együttműködési Megállapodás szerint a fenti fejlesztéseket ez év szeptember 30-ig úgy kellett befejezni, hogy a próbaüzem elkezdődhessen.
Forrás és részletek: http://www.bevezetem.hu/cikk/egyuttmukodes-szuletett-mercedes-es-mav-kozott