A rendőrség által gyűjtött előzetes - azaz a balesetet követő 24 órás helyzetnek megfelelő - adatok alapján 2011. január 1. és december 31. között összesen 15 800 személysérüléses közúti baleset történt, 3,12%-kal kevesebb, mint 2010-ben (akkor 16 308 balesetet regisztráltak). A kedvező tendencia a halálos, a súlyos, és a könnyű sérüléses balesetek vonatkozásában egyaránt kimutatható.
A csökkenés mértéke a halálos kimenetelű baleseteknél 12,02 % (649-ről 571-re), a súlyos sérülésesnél 8,26 % (4 941-ről 4 533-ra), míg a könnyű sérüléses közúti balesetek vonatkozásában 0,21 % (10 718-ról 10 696-ra).
A közúti közlekedésbiztonság terén a balesetben meghalt személyek száma jelenti a legfontosabb tényezőt, a közösségi és a nemzeti közlekedéspolitikai koncepciókban kivétel nélkül ez az első helyen kiemelt értékelési mutató. Kedvező hír, hogy az elmúlt évben 94-el kevesebben vesztették életüket a közutakon, mint 2010-ben. A közúti közlekedési balesetben meghalt személyek száma 740 főről 646 főre esett vissza, a csökkenés mértéke ezáltal 12,70 %.
Az ittasan okozott személysérüléssel járó közúti közlekedési balesetek számában is kedvező változás tapasztalható, hiszen az 1 883-al szemben 2011-ben 1 583 ittas baleset történt (a csökkenés mértéke 15,93 %). Ennek megfelelően az ittasan okozott balesetek aránya 11,55 %-ról 10,02 %-ra esett vissza.
A közúti balesetek legfőbb okai lényegében nem változtak. A személyi sérüléssel járó balesetek 27 %-ának hátterében a gyorshajtás áll (4 212 baleset), az elsőbbségi jog megsértése miatt 3 764 baleset (részaránya 24 %), a kanyarodási szabályok megszegése miatt pedig 2 465 baleset (részaránya 16 %) történt.
A közúti balesetek túlnyomó részét, mintegy 61 %-át a személygépkocsi vezetők okozták, bár megjegyzendő, hogy a közúti forgalmon belüli aránya ennek a közlekedői csoportnak a legmagasabb. A tehergépkocsi vezetők a balesetek 9 %-ának, az autóbusz vezetők pedig az összes baleset 1 %-ának az okozásáért felelősek. A kerékpárosoknak a balesetet okozók körében betöltött aránya 12 % volt (1 819 balesetet okoztak kerékpárral), mely továbbra is kimagasló érték. A „motoros” kétkerekűek vezetői - a segédmotor kerékpárosok és a motorkerékpárosok - összesen 1 514 balesetet okoztak, 3 %-kal kevesebbet, mint a kerékpárosok.
Amennyiben 2011. év adatait a 2001. év - azaz a közlekedéspolitikai koncepció bázisévének - azonos időszakának adataival hasonlítjuk össze, akkor megállapítható, hogy:
- a személysérüléses közúti balesetek száma 14,62 %-kal csökkent (18 505-ről 15 800-ra),
- a balesetekben meghalt személyek száma 47,86 %-kal csökkent (1 239-ről 646-ra).
Az előzőekben ismertetett adatok azt mutatják, hogy Magyarországon a közúti közlekedésbiztonság alakulása terén 2008. óta tapasztalható kedvező trend 2011-ben is folytatódott.
ORFK Szóvivői Iroda
ORFK Országos Baleset-megelőzési Bizottság