Évszázados repülőmatuzsálem újraépített másolata a Szolnoki Repülőmúzeum- (MTI) – A magyar repüléstörténet egyik igazi különlegességével, egy, az eredeti gép 100. évfordulója alkalmából „újraélesztett” Kvasz-I. típusú légi oldtimerrel gazdagodott kedden a Szolnoki Repülőmúzeum – közölte a gyűjtemény munkatársa az MTI-vel.
Magó Károly elmondta: a gépmadarat eddig csupán rövid ideig, 2011 júniusában láthatták az érdeklődők a Tisza-parti megyeszékhelyen, a szolnoki repülés 100. évfordulója alkalmából. Mostantól azonban Hende Csaba honvédelmi miniszter közbenjárásának köszönhetően nem csupán visszatért a városba, de itt is marad a Kvasz-I., miután a kuriózumszámba menő szerkezet a Szolnoki Repülőmúzeum gyűjteményében lelt új, végleges otthonra, ahol nemsokára a látogatók is megcsodálhatják.
A gép történetéről az őrnagy elmondta: Kvasz András száz esztendeje építette repülőjét, amelyet az egyszerűség kedvéért Kvasz I.-nek hívtak. Az 1910-ben elkészült légi jármű egy 1911-ben Rákosmező felett végzett körrepüléssel megnyerte a Sacellary György országgyűlési képviselő által kitűzött 500 koronás díjat.
Megalkotója volt az első aviatikus, aki Szolnokon légibemutatót tartott a közönségnek 1911. november 26-án, a szandai réten. Ezzel beírta magát a város krónikájába, hiszen felszállásától számítják a helyi repülés történetét.
Kvasz András hajdani masináját alkotta újra megépítésének 100. évfordulója előtt tisztelegve Révy László, az oldtimerépítők magyarországi nagymestere. A másolat – szakszóval replika - sárkányszerkezetét a még fellelhető korabeli rajzok alapján készítette el. Az Anzani-motort – melynek eredetije 1909-ben Blériot repülőgépét is áthúzta a La Manche-csatorna felett - a Közlekedési Múzeum gyűjteményében található példány alapján ugyancsak maga gyártotta újra. A repülő így végül négy esztendő alatt, 2006-2010 között épült meg teljesen önerőből, mintegy 2000 munkaóra alatt.