Aki itt csal, az önmagát csapja be. De tényleg volt csalás? Ki tette? Mi volt az érdeke? Ha nem volt csalás, akkor mire jó vajon ez a műbalhé? Többek között ezekre a kérdésekre kerestünk választ. Lapinformációink szerint belső vizsgálat indul Jeruskáné Berényi Erzsébet bizottsági elnök kezdeményezésére a Kossuth Lajos Általános Iskolában. Az úgynevezett központi kompetencia felméréssel kapcsolatban írt az Oktatási Minisztérium levelet a fenntartó önkormányzatnak, mert számos érdekes tényt állapítottak meg a beküldött feladatlapok kapcsán. Ebből arra lehet következtetni, hogy nem egyedül oldották meg a diákok a feladatlapot, az eredmény túlságosan is jó lett és a szakminisztérium levele azt sugalmazza, hogy manipulált volt a megoldás.
Az OM levelében érdekes dolgok vannak. A 6. A osztályban például a matematika feladatokra adott válaszok szó szerint egyezők. A 6. B. és 8. C osztályban a magyar felmérésnél voltak gondok, mert ott a feleletválasztós feladatokra adott válaszok egyeztek meg nagymértékben.” Ha a mérés során az önálló munkát nem biztosítják, Önök, az intézmény és az egyes tanulók szülei óhatatlanul is hamis képet kapnak a tanulók mért képességeiről, és az egyéb iskolai mutatókról”- áll a minisztériumi levélben.
Jeruskáné Berényi Erzsébet szerint a feladatok nehezek voltak, volt olyan, hogy a diákok üresen adták le a feladatlapokat. A bizottsági elnök a Petőfi Sándor Általános iskolában tanít, ahol lapinformációink szerint nem volt kimagaslóan jó a tanulók teljesítménye. Jeruskáné volt az ellenőre a felmérésnek és még jegyzőkönyvben is észrevételezte, hogy nehéz volt a feladatsor. A mérést követően érdekes módon két hétig tárolták a lapokat a suliban, ezek után vitte el a futár és hogy-hogy nem végül az eredmény országos átlagon felüli lett. A szakminisztérium levele az oktatási bizottság hétfői ülésére került be, akkor pattant ki a botrány. Neves országosan elismert oktatási szakemberek véleménye az, hogy a kompetenciamérések elsősorban az iskola számára jelzik az eredményességet. Tehát a szakmabeliek egyszerűen nem értik, hogy miért is van szükség arra, hogy bárki manipulálja a feladatlapok megoldásait.
Vannak, akik a dolog mögött szándékosságot vélnek felfedezni. Városi pletykák szerint esetleg az iskolaigazgató távozását is ezzel szeretnék elérni. Viszont hamarosan elviszi az állam a nagykőrösi általános iskolákat és akkor okafogyottá is válik bárminemű külső beavatkozás a rendszerbe. A városi képviselő testület egyik FIDESZ-es hölgytagja az érintett Kossuth Lajos Általános Iskolában áll alkalmazásban. Nyilván belülről kellő ismeretekkel rendelkezik a történtekről. Eddig a botrány kipattanása óta hivatalosan azonban senki sem szólalt még meg. A belső vizsgálat folyamatban van.
Mit mond maga az érintett iskola?
Nagyra becsülendő, hogy a Kossuth Lajos Általános Iskola is bekapcsolódott a beszélgetésbe facebook oldalunkon. „ Arra kérünk mindenkit, hogy a tények ismerete nélkül, senki ne vádaskodjon alaptalanul. Iskolánkban a vizsgálat már folyamatban van! Az egyéni sérelmeket nem ilyen módon kell orvosolni. Gondoljatok azokra a tanulókra, akik becsülettel készülnek az év minden napján, hogy a kompetencia felmérés sikeres legyen! „
Pongácz László, az Oktatási Hivatal főosztályvezetője szerint a csalók magukat csapják be: „Az iskola mérési adataiból egyébiránt lehet következtetni a manipulációra, de csak elvétve találkoztak ezekkel a szakértők. Az a néhány rossz adat, ami mégis emiatt előfordulhat, az országos eredményeket statisztikailag biztosan nem befolyásolja. Elsősorban az iskolák, és főleg fenntartóik érdeke, hogy a mérés során valós adatok keletkezzenek, ezért az sem meglepő, ha a fenntartó az OH-tól függetlenül, saját eszközeivel is ellenőrzi a mérés folyamatát. Az eredményeiket manipuláló iskolák leginkább magukat csapják be – szögezte le Pongrácz. „
Olvasói kommentek honlapunkon ( www.hetihirek.hu ):
„ Elég szomorú, hogy ha valaki jól teljesített, nem hogy értékelnék, de még vádaskodnak is... sajnálatot érzek az ilyen lelki szegény emberek iránt. Jelen esetben nem vádaskodni kellene, hanem meg kellene nézni az adott osztály pl: akkori 6.a (jelenlegi 7. a) naplóját... kiderülne belőle, hogy kitűnő tanulókról van szó, és náluk még érték a tanulás! Én gratulálok nekik, és kívánom, hogy még sok hasonlóan szép eredményt érjenek el az életük során! „
„ Ha már vizsgálják, hogy a Kossuth iskoláé miért átlagon felüli, azt is meg kéne nézni, hogy a bizottság elnökének iskolájában miért átlagon aluli. No meg kinek az érdeke lehet ez a műbalhé. „
Egy érintett szülő véleménye:
„ Nem tudom, a tavalyi kompetenciamérésről van szó? Gondolom igen, mert az ideinek majd csak februárban lesz meg az eredménye. Az én fiam is Kossuthos, tavaly volt 6/a-s. A gyerekek becsülettel adtak számot a tudásukról. „
De mi is ez a kompetencia felmérés?
A felmérést minden iskola minden 6., 8. és 10. évfolyamos tanulója megírja, az eredményekről a tanév rendjéről szóló rendeletben meghatározott időpontig minden iskola visszajelzést is kap. Ez segíti az iskolákat abban, hogy objektív képet kapjanak teljesítményükről, megismerjék erősségeiket és gyenge pontjaikat e két felmért tudásterületen. A mérési eredmények megismertetése az iskolákkal az alkalmazásképes tudás jelentőségének felismerésére és a javítás igényének erősítésére is alkalmas. Először 2001 őszén rendezték meg az országos kompetenciamérést mely a szövegértési képességeket és a matematikai eszköztudást méri fel. A mérésben alkalmazott feladatok nem a NAT, a kerettantervek, illetve az azokhoz fejlesztett tankönyvek által közvetített tudástartalom elsajátításának mértékét mérik; a felmérés célja nem az adott év tananyagának számonkérése, hanem azt vizsgálja, hogy a diákok az adott évfolyamig elsajátított ismereteiket milyen mértékben tudják alkalmazni a mindennapi életből vett feladatok megoldása során.
Heti Hírek összeállítás