A cikket a JANIK Autósiskola támogatásával olvashatják! Vigyázzanak magukra az utakon! - Az év első hat hónapjában a személysérüléses közúti balesetek, valamint az ittasan okozott balesetek száma csökkent, ugyanakkor a balesetben meghalt személyek száma nőtt. A kerékpárosok baleseti trendje tovább romlott. Elkészült a rendőrség által gyűjtött adatok alapján a személysérüléses közúti balesetek 2012. első félévi statisztikája.
Az előzetesnek tekinthető – azaz a balesetet követő 24 órás helyzetnek megfelelő – adatok alapján 2012. január 01. és június 30. között összesen 6 753 személysérüléses közúti baleset történt, 5,31%-kal kevesebb, mint 2011. azonos időszakában (akkor 7 132 balesetet regisztráltak).
A csökkenő tendencia a súlyos és a könnyű sérüléssel járó balesetek vonatkozásában mutatható ki. A súlyos sérüléses balesetek száma 5,97%-kal (2 043-ról 1 921-re), míg a könnyű kimenetelű balesetek száma 5,42%-kal (4 852-ről 4 589-re) csökkent. A halálos sérüléssel járó közúti balesetek számában ugyanakkor 2,53 %-os növekedés tapasztalható (237-ről 243-ra).
A közúti közlekedésbiztonság terén a Föld minden pontján a balesetben meghalt személyek számának alakulása számít a legfontosabb tényezőnek, hiszen az áldozatok pótolhatatlan veszteséget jelentenek a családoknak, ismerősöknek és a társadalomnak egyaránt.
Az első félévi adatok alapján az állapítható meg, hogy a balesetek súlyossági foka nőtt, hiszen a személysérüléses közúti balesetek számának csökkenése ellenére többen haltak meg közútjainkon. Számokban kifejezve: a tavaly június végén regisztrált 259 áldozattal szemben idén az első félévben 277 fő vesztette életét közúti balesetben. A 18 fővel több emberi élet elvesztése 6,95 %-os növekedést jelent.
Az ittasan okozott személyi sérüléssel járó közúti balesetek alakulása relatíve kedvezően alakult, hiszen a tavalyi 740-el szemben idén június végéig 728 ittas baleset történt (1,62%-os csökkenés). Ugyanakkor az idei alacsonyabb balesetszámra tekintettel az ittasan okozott baleseteknek az összes személysérüléses közúti baleseten belüli aránya kis mértékben nőtt (a tavalyi 10,38 %-kal szemben 2012. június végén 10,78 % volt).
A szeszesitaltól befolyásolt állapotban okozott közúti balesetek aránya Bács-Kiskun, Tolna, Heves, Somogy és Vas megyében meghaladta a 15 %-ot, míg a legkedvezőbb értékek (5,5 % alatti arány) Budapesten és Csongrád megyében mérhetők.
A közúti balesetek legfőbb okai gyakorlatilag változatlanok. A személyi sérüléssel járó balesetek 27 %-ának a hátterében a gyorshajtás áll (1 811 baleset), az elsőbbségi jog megsértése miatt 1 619 baleset (részaránya 24 %), a kanyarodási szabályok megszegése miatt pedig 993 baleset (részaránya 15 %) történt.
A közúti balesetek túlnyomó részét, 60 %-át a személygépkocsi vezetők okozták, bár megjegyzendő, hogy a közúti forgalmon belüli aránya ennek a közlekedői csoportnak a legmagasabb. A tehergépkocsi vezetők a balesetek 9 %-ának, az autóbusz vezetők pedig továbbra is az összes baleset 1 %-ának az okozásáért felelősek.
A kerékpárosoknak a balesetet okozók körében betöltött aránya tovább nőtt, mértéke elérte a kimagasló 13 %-ot (858 balesetet okoztak kerékpárral a tavalyi 782-vel szemben, s ez 9,1%-os növekedés).
Megjegyzendő, hogy a személygépkocsi vezetőkön kívül 10 % feletti baleseti részesedése kizárólag a kerékpárosoknak van, és az igazi kerékpáros hónapok (július és augusztus) még csak most kezdődtek el. A kerékpárosok kirívó helyzetét az is jelzi, hogy ők több közlekedési balesetet okoztak, mint a tehergépkocsi és az autóbuszvezetők, valamint az „egyéb” járművek vezetői összesen.