veroniq - 2012.10.13. 22:16
Kommentek
magyarharcos - 2
2012.10.14. 11:25:14
Két hónappal ezelőtt a kormány azt jósolta, hogy a hazai autógyártás az év második felében lendíthet az ország gazdasági helyzetén. A gazdaságstratégiáért felelős államtitkár akkor úgy vélekedett, hogy a Mercedes-gyár termelésének felfutása, az Opel belépése a negyedik negyedévben, valamint az Audinál folyó fejlesztések eredményeképpen erősödhet Magyarország gazdasága. Nézzük, mi valósult meg mindebből.
A magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének értékeléséből megtudtuk, hogy a 2012. év szeptember hónapjában a személygépjármű piac gyakorlatilag megegyezik az előző év azonos időszaka forgalomba helyezéseivel. Bár az első kilenc hónap összesített adatai összességében 16 százalék többlet forgalomba helyezést mutatnak 2011 évhez viszonyítva, Erdélyi Péter, az egyesület ügyvezető elnöke közleményben hangsúlyozta: a gépjármű értékesítési piac negyedik éve rendelkezik az abszolút számok tekintetében alacsony mutatóval. E mellett a javító és szolgáltató ágazatban tapasztalható folyamatos visszaesést nemhogy fejleszteni, de még stabilizálni sem sikerült.
Bár Erdélyi Péter – még ha óvatosan is - örömét fejezte ki, hogy az első kilenc hónap alapján a trend – kisebb botlásokkal - a kilábolás felé mutat, ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet: a volumen még messze alatta marad annak, ami a szakma fenntartásához a jelenlegi formában elegendő lenne. Hangsúlyozta azt is, hogy az új személyautó értékesítés több mint 70 százaléka céges vásárlás, így a kereskedelem számára fontos magán vásárlók továbbra sem kerültek elő. Mivel a céges gépjármű piac fokozottan Budapestre koncentrálódik, a vidéki márkakereskedők helyzete rendkívül nehéz, mert az általuk értékesített volumen nagyon alacsony, sok helyen a heti egy darabot sem éri el.
Kommunikációs fogás
Az Orbán – kormány túlzott optimizmusával és idealisztikus növekedési prognózisával a Jobbik már korábban sem értett egyet. A párt tavaly készült tanulmánya szerint hiába maradt hazánkban a termelés, a gyárakban csak alacsony hozzáadott értékű, összeszerelő tevékenység folyik, míg a nagy hozzáadott értékű tevékenység továbbra is Nyugat-Európában marad.
Magyarországon a 2012 második negyedévi GDP mutatók a várakozásnál is gyengébbre sikerültek, amit Cséfalvay Zoltán a Fidesz államtitkára azzal próbált korábban megmagyarázni, hogy a kormány három százalék alatt tartja a költségvetési hiányt, aminek meg van az ára. Próbálta az embereket megnyugtatni azzal, hogy majd a gépjárműipar kihúzza az országot a recesszióból, de már akkor sejthettük, hogy ez nem más, mint kommunikációs trükk: csupán a lényegről próbálták elterelni a figyelmet.
Volner János a Jobbik országgyűlési képviselője korábban arról beszélt: már tavaly év végén jelezték, hogy az ÁFA megemelése és az új, lakosságra áthárított adók inflációt fognak gerjeszteni, ami elértékteleníti a magyar emberek nehezen megkeresett jövedelmét. Mindez együtt jár azzal, hogy a magyar családok jövedelmének vásárlóereje csökken, kevesebb terméket tudnak fogyasztani ugyanannyi pénzért.
Elérkezett az év második fele
Természetesen nem csak a gépjárműipar adatai mutatják, hogy hazugság volt azt állítani, tudnak megoldást a bajokra. A Kopint – Tárki gazdaságkutató napokban tartott sajtótájékoztatóján kiderült: az intézet tovább rontotta az ország GDP – előrejelzését. Palócz Éva vezérigazgató elmondta, hogy a magyar gazdaság teljesítménye a 2005-ös szintre zuhanhat vissza. A vezérigazgató azt is hozzátette, hogy a várt 5,5 százalék helyett gyorsabban, 5,8 százalékkal nőnek idén a fogyasztói árak, a jövő évi infláció pedig 4 százalékról 4,5 százalékra emelkedik.
Volner János a barikád.hu megkeresésére korábban elmondta, hogy a Fidesz gazdaságpolitikája a bizonyíték arra, hogy megszorításból sosem lesz GDP-növekedés.
Üzenet íráshoz jelentkezz be! Előzmények