A kormánygép az autónak az a része, melyet még a profi, tapasztalt autószerelők se szívesen piszkálnak. Nem véletlen az sem, hogy csak nagyon erre specializálódott műhelyek foglalkoznak vele, meghibásodás esetén.
Képzeljük el azt a jelentet, amikor Károly, a fiatal egyetemista minden pénteken hazautazik családjához Soroksárra. Sűrűn levezette ezt a távot már, rutinosan pihenteti kezeit a kormányon, ám ekkor furcsa dolgot észlel. Már Soroksár közelében jár, amikor azt veszi észre, hogy egyszerűen nem engedelmeskedik neki autója. Ilyen, és ehhez hasonló pánikhelyzetekre nagyon nehéz előre felkészülni, és mire az ember észbekapna talán már az árokban fekszik.
Pedig nem csak a gázpedál, hanem a kormány is önálló életre tud kelni. Ha a gázpedállal van gond, akkor azt talán még könnyebben megúszhatjuk, hiszen ritka az olyan autó, ami egy pillanat alatt padlógázon el tud szabadulni, és azt se felejtsük el, hogy a fék még mindig erősebb, mint a motor!
Ám arra, hogy az előbb még balra könnyedén elmozduló kormány jobbra hirtelen négyrugós expanderré válik, sokkal nehezebb felkészülni. Ez a jelenet egy akciófilmbe is helyt állna, és az egész néhány másodperc alatt súlyos balesetet okozhat.
Ilyen galiba igaz, hogy nagyon ritka, hiszen nem elég egy kellően megöregedett alkatrészcsoport, de ha van mellé egy helytelenül megjavított töréskár akkor hamar meg van a baj! Ezért aztán sose árt, ha tudunk egy két dolgot a kormánygépek és rásegítőik hibajelenségeiről, javíthatóságáról, és a rendszer működéséről.
A kormány rásegítése
A kis autókban általában rásegítésként egy hagyományos villanymotort helyeznek a kormány tengelyére. Általában oda, ahol a vezető térde helyezkedik el. Ebben az esetben ezt úgy kell elképzelni, hogy amerre tekerjük a kormányt, arra az irányba ez a motor rásegít az autóra. Amikor például álló helyzetben elforgatjuk a kormányt, a nagy rásegítés miatt nem is vesszük észre, mennyire túlterheljük az alkatrészeket, és igazából a kisebb, olcsóbb autóknál ez a rendszer hamar tönkre is szokott menni.
A kompakt kategóriától felfelé ezt a segítő motort már a fogasléc másik oldalára szerelik fel, valahol az anyósülés lábtere alatt részre. Ilyenkor azonban a fogaslécet megmozgató fogaskerekek a villanymotorba kapcsolódnak. Így kormányzás során nem terheli annyira az alkatrészeket, csak azokat, melyek a fogasléctől a kerekek felé esnek. Ez egy sokkal tartósabb, megbízhatóbb rendszer, de mivel jóval több hely kell hozzá a motortérben, kicsit drágább a megvalósítása is.
Miért fontos a rásegítés?
Azért, mert a mai autókban általában fogasléces kormányművet teker az ember, ha kormányoz. Ezt valójában egy hosszú, ide-oda csúszkáló rúdnak kell elképzelni, ami a kocsi orrában helyezkedik el, a motor mögött. Fogak találhatók rajta, melyek egyszerű fogaskerekekbe kapaszkodnak, melyek a kormányoszlopba állnak bele. Ilyekor aprócska, pár foknyi elmozdulás a kormányon, és máris beleng az autó, főleg egy négy fős család alatt.
Manapság ezért ár nem is árulnak olyan gépjárművel, amelyben segítség nélkül menne a kormány.
Ha kormánymű javítására vagy felújítására van szükségünk, napjainkban már olyan cégeket is találhatunk, amelyeknek különlegességük, hogy elszállítja tőlünk a kormányművet, ingyenesen, majd a kész alkatrészt a megbeszélt időpontban, akár már egy napon belül vissza szállítják hozzánk, sőt, ki-és be szerelésben is segítenek nekünk!